TRYGHEDSGARANTI - LÆS MERE
89 93 43 89
Åbent i dag kl 10 - 14 | Se åbningstider

Praktisk information om Namibia

Praktisk information om Namibia
Praktisk information om Namibia

Praktisk information om Namibia

KLIMA

Bedste rejsetid

Namibia har gennemsnitligt 300 solskinsdage om året, hvilket gør landet til et af de solrigeste i verden.

Namibia ligger syd for ækvator i det subtropiske klimabælte. Det betyder, at klimaet generelt er varmt og tørt, og selv efter nedbør er luftfugtigheden ikke for høj. Der er dog relativt store forskelle på klimaet fra område til område.

I det centrale højland, hvor du bl.a. finder hovedstaden Windhoek, der ligger ca. 1.700 m.o.h., er temperaturerne moderate, og der falder mere regn end i de omkringliggende ørkenområder.

I ørkenområderKalahari-ørkenen i øst og Namib-ørkenen i vest, falder der meget sjældent regn, og temperaturerne kan svinge meget mellem dag og nat.

Langs Atlanterhavet, hvor du f.eks. finder kystbyen Swakopmund, adskiller klimaet sig en del fra resten af landet. Her skaber specielle strøm- og vindforhold en dyne af havgus og tåge indover landet, hvilken til tider kan føles kold.

Namibia har to sæsoner, selvom det er et meget solrigt og tørt land. Sæsonerne defineres som sommer og vinter, men fordi Namibia ligger syd for ækvator, ligger sæsonerne modsat de danske:

Vinteren (tørsæson) ligger ca. fra maj til september.

Det regner stort set ikke i denne periode, og generelt er hele perioden præget af behagelige temperaturer, masser af solskin og blå himmel.

Vinterperioden er et af de bedste tidspunkter at tage på safari i Etosha Nationalpark, da der er sparsomt med vand, og dyrene derfor samler sig omkring de vandhuller, der er.

I løbet af september stiger temperaturerne ligeså stille, og sommerens varme nærmer sig.

Sommeren (regnsæsonen) ligger ca. fra oktober til april.

I starten af perioden regner det nærmest ikke, og temperaturerne er høje. I løbet af november og december begynder regnen at tiltage for at falde tungest mellem januar og marts. Regnen falder dog sjældent som kraftige regnbyger, der varer hele dagen, men oftere som milde regnbyger.

Fælles for hele perioden er, at både luftfugtigheden og temperaturerne er højere end i vinterperioden. Der er også risiko for tordenvejr. Til gengæld gør regnen også, at det ellers tørre landskab bliver grønt og mere frodigt.

Vejrstatistik for Windhoek: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 31 29 28 26 24 21 21 24 28 30 30 31
Gennemsnitlig min. temp. 18 17 16 13 10 7 7 9 13 15 16 17
Nedbør mm 91 87 70 32 6 1 0 1 4 11 26 33
Vejrstatistik for Swakopmund: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 20 19 20 19 20 19 18 17 16 17 18 20
Gennemsnitlig min. temp. 15 14 15 13 12 11 11 10 10 12 12 14
Nedbør mm 1 1 4 0 1 1 0 0 0 0 0 0
VIGTIG INFORMATION OM DIN REJSE

Pas & visum

Danske statsborgere kan visumfrit rejse til Namibia på rejser af max 90 dages varighed. Du skal medbringe gyldigt pas, og passet skal være gyldigt 6 måneder efter hjemrejse fra Namibia.

Reglerne om visum kan tjekkes på udenrigsministeriets hjemmeside.

Namibia – når du rejser med børn under 18 år
Børn under 18 år skal medbringe deres fødselsattest oversat til engelsk. Dette gælder også selvom barnet rejser med begge forældre.

Rejser barnet kun med den ene forælder, kræves et skriftligt samtykke fra den forælder der ikke er med, i form af en legaliseret fuldmagt samt en kopi af pas med underskrift. Dette gælder også trods fælles forældremyndighed. Barnet skal stadig medbringe fødselsattest oversat til engelsk.

Er den ene forælder afgået ved døden, skal der medbringes en dødsattest oversat til engelsk.

Rejser barnet uden nogen forældre gælder samme regler, som beskrevet ovenfor.

Vær opmærksom på, at en fuldmagt kun er gyldig når en officiel myndighed legaliserer den. I Danmark sker det enten ved Borgerservice eller Udenrigsministeriet. Du kan kontakte borgerservice i din kommune eller det lokale kirkekontor for at få en fødselsattest oversat til engelsk.

Vi anbefaler du kontakter Namibias ambassade i Sverige, hvis du skal rejse med børn under 18 år og har spørgsmål til proceduren.

Rejsedokumenter

Inden afrejse kan du downloade vores App her, hvor du kan finde dine rejsedokumenter og kontaktinformation på TourCompass og vores lokale samarbejdspartnere.

Vi anbefaler, at du downloader app’en WhatsApp til din smartphone og tilføjer vores samarbejdspartners telefonnumre. Her kan du gratis sende beskeder og ringe til dem, når du er på wi-fi forbindelse.

Vaccinationer

Vi anbefaler, at du kontakter en speciallæge, din praktiserende læge eller en autoriseret vaccinationsklinik for information omkring vaccinationer. Du kan også læse mere om reglerne for rejsevaccinationer hos Statens Serum Institut.

Vær opmærksom på reglerne omkring gul feber – særligt hvis du rejser ind via et andet land, hvor der findes gul feber. Nogle lande har krav om bevis for gul feber-vaccination ved indrejse. Hav derfor altid dit vaccinationsbevis med dig i håndbagagen, når du rejser.

OBS! Du skal medbringe din vaccinationsattest i printet version ved indrejse til Tanzania.

Få 10% i rabat på vaccinationer

Når du bestiller en rejse hos Tourcompass.dk, kan du få 10% rabat hos følgende vaccinationsklinikker:

På alle hjemmesider kan du bestille tid og få yderligere vejledning om vaccinationer. Ved tidsbestilling bedes du henvise til os, og ved konsultationen bedes du medbringe din ordrebekræftelse, så rabatten kan blive fratrukket.

Rejsebetingelser

Læs venligst vores generelle rejsebetingelser grundigt, da disse er en del af aftalevilkårene i forbindelse med rejser købt hos TourCompass. Rejser købt hos os er omfattet af ”Loven om pakkerejser”.

Klik her for at læse vores rejsebetingelser.

Rejseforsikringer

Vi anbefaler altid, at du har en god rejseforsikring med i bagagen, når du skal afsted på drømmerejsen. Derudover er det også en rigtig god idé at tegne en afbestillingsforsikring. På vores side om forsikring kan du få al den information, som du har brug for.

Klik her for at gå til vores side om forsikring.

FØR REJSEN

Valuta, prisniveau & drikkepenge

Valutaen i Namibia hedder namibisk dollar (NAD), klik her.

Gængse kreditkort som Visa og Mastercard er helt almindelige, ligesom kontantautomater (ATM) findes i byerne. Kreditkort bruges på hoteller, restauranter og butikker, men ikke på små lokale markeder.

Drikkepenge er både velset og helt almindeligt anvendt.  Generelt giver du selvfølgelig drikkepenge i overensstemmelse med den service, du har fået. Nedenstående er et vejledende niveau:

  • Guide: NAD 30 til 50 pr. person pr. dag
  • Lokalguide: NAD 10 – 20 pr. person for halvdagsture, og 30 til 50 pr. person for en heldagstur
  • Hoteller/lodger: der er en boks til drikkepenge i receptionen. Penge, der bliver lagt heri bliver fordelt ligeligt mellem alt servicepersonale eksklusive safari- og aktivitetsguider
  • Restauranter: Drikkepenge er ikke inkluderet med mindre det er tydeligt anført på regningen. Hvis du er tilfreds med servicen, og der ikke allerede er anført drikkepenge på regningen, bør der tillægges 10% til regningen i drikkepenge.

Mad & allergier

På langt de fleste af vores destinationer er vi i stand til at tage hensyn til allergier, samt allergener eller præferencer vedr. mad, dog er det vigtigt, at du oplyser os om dette, når du booker rejsen.

Telefoni, Wi-Fi & elektricitet

En del lodger i Namibia får elektricitet fra sol- eller vindenergi. Der er 220V og stikkene er med tre runde ben – en tyk og to tyndere.

Vær opmærksom på, at der ikke altid er tilstrækkelig strøm til f.eks. at bruge en hårtørrer.

I hotelbeskrivelserne på vores hjemmeside kan du se, om der er Wi-Fi på hotellerne. Vær opmærksom på, at forbindelsen kan være ustabil.

Pakkeliste

Sørg altid for at have alle vigtige og uundværlige ting i din håndbagage. Det gælder f.eks. pas, visum, vaccinationskort, kreditkort, penge, forsikringsdokumenter, rejsedokumenter, computer, mobiltelefon, samt evt. information om din sundhedstilstand og livsvigtig medicin.

Vi anbefaler, at du pakker dine ting i bløde tasker. Det er nemlig lettere at pakke safaribilerne med bløde tasker fremfor kufferter. Især kufferter i hardcase er svære at få plads til i safaribilen. Undgå derfor så vidt muligt at anvende kufferter med hårde kanter.

Vi anbefaler også, at du pakker let og lyst tøj – gerne ”lag-på-lag”. Medbring lange bukser og langærmede skjorter, der beskytter mod myg efter solnedgang og om nødvendigt mod dagens sol. Undgå også helst bare fødder om aftenen pga. myg.

Husk en lille lommelygte og ekstra batterier i tilfælde at, at strømmen periodevis forsvinder.

Indførelse af planteprodukter til EU

Det er ikke tilladt for rejsende at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter fra rejser i lande uden for EU, uden at disse følges af et plantesundhedscertifikat. Reglerne er også gældende for mindre mængder af planter og planteprodukter.

Du kan læse mere om reglerne her.

Rejsende med indskrænket bevægelighed

Vi gør opmærksom på, at vores rejser generelt ikke er egnede for bevægelseshæmmede personer. Kontakt os gerne for information om mulighederne i forhold til dine specifikke behov.

FLYREJSEN

Flybilletter

Hos de fleste flyselskaber er flybilletter elektroniske (e-billetter).

Det er vigtigt, at du tjekker dit navn for stavefejl, da dit navn på reservationen skal stå nøjagtigt som i dit pas. Hvis du har rettelser til dit navn, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vær opmærksom på, at dette kan medføre et gebyr fra flyselskabet.

Sædereservation

Flyselskabet vil tildele dig en plads ombord på flyet ved check-in, hvis du har specifikke ønsker til placering i flyet, kan du på flyselskabets hjemmeside eller i deres app selv foretage en sædereservation. Vær opmærksom på, at de fleste flyselskaber kræver betaling for en sædereservation.

Det varierer, hvornår flyselskaberne åbner for sædereservation, men som hovedregel kan du booke sæder fra bookingtidspunktet og indtil 48 timer før afgang.

Vi gør desuden opmærksom på, at flyselskabet har fuld rådighed over alle sæder på flyet, og at de derfor altid har ret til at foretage ændringer på reservationen.
Laver du ikke en sædereservation inden afrejse, vil flyselskabet tildele dig en plads ved check-in.

Check-in

Ved check-in skal du bruge dit pas og din bookingreference, som fremgår af din rejseplan.

Vi anbefaler, at du downloader flyselskabets app på din telefon. I appen er der mulighed for online check-in, som typisk åbner 24 til 48 timer før afrejse. I appen kan du også holde dig opdateret om flyændringer og anden vigtig information om din flyrejse.

Bemærk venligst, at der kan være ændrede flytider i forhold til den rejseplan, du modtog ved booking af rejsen. Det er altid flytiderne i flyselskabets app eller på flyselskabets hjemmeside, der er gældende.

I lufthavnen

Vi anbefaler, at du møder op i lufthavnen senest 2 timer før afrejse. Du kan med fordel holde dig opdateret på lufthavnens hjemmeside for seneste opdateringer.

Bagage

Vi benytter mange forskellige flyselskaber til vores rejsemål. De nøjagtige regler for håndbagage og indtjekket bagage kan du tjekke på flyselskabets hjemmeside eller i deres app.

Hvis du flyver via O.R. Tambo lufthavn i Johannesburg, skal du være opmærksom på, at indtjekket bagage her skal have mindst én flad side og ikke må have lange løse stropper (som f.eks. en rygsæk). Såfremt man rejser med f.eks. en rund sportstaske eller en rygsæk med lange stropper, skal man benytte sig af en ”bagage wrapping service” i lufthavnen, før man får lov at tjekke sin bagage ind.

I tilfælde af, at du flyver via Johannesburg, skal du være opmærksom på, at du nogle gange i Johannesburg selv skal hente din bagage på bagagebåndet, selv gå gennem tolden med den og aflevere den igen ved check-in-skranken. Tjek, når ved check-in, om dette er tilfældet, eller om din bagage bliver sendt helt til din slutdestination.

Forsinket bagage

Skulle din bagage blive forsinket, skal du ved ankomst henvende dig til personalet i bagageområdet i lufthavnen og anmelde din manglende bagage.

Det er vigtigt, at du har din bagagekvittering, når du skal udfylde din PIR- rapport (Property Irregularity Rapport). 

Vær opmærksom på, at du ikke må forlade bagageområdet i lufthavnen, før du har fået udfyldt rapporten.

I tilfælde af forsinket bagage beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner, som vil sørge for, at din guide/chauffør venter på dig.

Flyforsinkelser eller aflysninger

Skulle der ske ændringer i forbindelse med din flyreservation inden afrejse, kontakter vi dig naturligvis med information om dette.

Opstår der flyforsinkelse efter check-in, er det flyselskabet, som har ansvaret for at ombooke din flyrejse. De vil typisk booke næste mulige afgang og sørge for eventuel forplejning og overnatning, hvis det skulle være nødvendigt.

Vores samarbejdspartner tjekker selv eventuelle ændringer i ankomsttidspunkter og vil naturligvis stadig vente på dig, også selvom dit fly skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller aflysning betyder, at flyselskabet ombooker dig til et andet flynummer efter, du er ankommet i lufthavnen, beder vi dig kontakte os på TourCompass’ nødnummer.

PÅ DESTINATIONEN

Immigration & Told

Immigration:
Når du ankommer til din endelige destination, går du gennem immigrationen. Her tjekkes dit pas samt eventuelle indrejsepapirer og visum. Mange steder skal du afgive fingeraftryk, og der tages ligeledes et billede af dit ansigt til biometrisk genkendelse. Du kan også blive stillet spørgsmål om dine rejseplaner i landet og evt. adresse på dit overnatningssted.

Told:
Når du er kommet gennem immigrationen og har samlet din bagage op, skal du gennem tolden. Har du intet at fortolde, kan du gå gennem ”nothing to declare”. Har du derimod noget at fortolde, er det vigtigt, at du går gennem ”declare”. Det er dit eget ansvar at tjekke, hvilke toldregler, der er gældende i det land, du rejser til.

Ankomst

Når du kommer ud i ankomsthallen i lufthavnen, vil du blive modtaget af en guide/chauffør med et TourCompass skilt og dit navn på, som vil sørge for, at du kommer godt til dit hotel.

Skulle du mod forventning ikke kunne finde din guide/chauffør, beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner på deres nødnummer, som fremgår af dine rejsedokumenter.

Hotel check-in & check-out

Normal check-in er typisk kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med at få dit værelse før dette tidspunkt. Ønsker du tidlig check-in, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.

Ved check-in vil receptionisten oftest registrere dit kreditkort og muligvis reservere et beløb. Dette er ikke en ekstra udgift, men almindelig kutyme på hoteller for at sikre betaling af evt. forbrug fra minibar eller lignende. Ved check-out bliver beløbet automatisk frigivet, hvis du ikke har gjort brug af dette.

Det er meget normalt, at hotellerne tager en kopi af dit pas. Dette er nogle steder et krav fra de lokale myndigheder.

Ved afrejse er der normal check-out omkring kl. 10.00. Skal du først rejse videre om eftermiddagen eller aftenen, kan du få opbevaret din bagage indtil, du skal afsted. Ønsker du i stedet sen check-out, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.

Hvis du afslutter rejsen på Zanzibar, skal du være opmærksom på, at hotellerne på Zanzibar opkræver en turistskat på USD 5 pr. person pr. dag. Beløbet opkræves ved check-out.

Rejseform & transport

I tilfælde af uforudsete forhold som f.eks. dårligt vejr, blokerede veje eller andet, kan det blive nødvendigt at ændre i rækkefølgen af sightseeingture og seværdigheder i dagsprogrammerne.

Brug for hjælp undervejs?

Vi har et 24-timers nødnummer, så du altid kan komme i kontakt med os, hvis der skulle opstå uforudsete hændelser undervejs på din rejse. Derudover får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vores samarbejdspartnere på destinationen. I nogle tilfælde kan det være nemmest og hurtigst at kontakte vores samarbejdspartnere pga. tidsforskelle, hvis du f.eks. skulle havne i en situation, hvor din opsamling til en tur eller transfer er mere end 15 min. forsinket.

EFTER REJSEN

Ris & Ros / kontakt

Vi lever af glade gæster, og vi vil derfor meget gerne høre fra dig efter hjemkomst. Send os en mail på info@tourcompass.dk eller ring til os på tlf.: 89 93 43 89.

Afrika
Ingun H. Nikolajsen

Ingun er vores Afrika-specialist. Hun rejste til Afrika første gang i 2002 og har mere end 10 års erfaring med at hjælpe andre på deres drømmerejse. 

Se åbningstider
Mandag - Torsdag 10-16
Fredag 10-14