TRYGHEDSGARANTI - LÆS MERE

Praktisk information om Japan

Praktisk information om Japan
Praktisk information om Japan

Praktisk information om Japan

KLIMA

Bedste rejsetid

I Japan er der ligesom i Danmark fire årstider. De fire årstider ligger på samme tidspunkter som vores. Japanerne er utroligt stolte over at have disse fire årstider og et forbavsende antal af dem er overbeviste om, at det er et særligt japansk fænomen. Desuden har størstedelen af Japan et tempereret klima.

Japans fire årstider:

  • Foråret strækker sig fra marts til og med maj og er et af de bedste tidspunkter at besøge Japan. Der er behagelige temperaturer uden at være stegende hedt og nedbørsmængden er begrænset. Henover 3 uger i marts og april blomstrer kirsebærtræerne. Dette kaldes Sakura og er årets højdepunkt forbundet med stor festivitas for japanerne. Læs mere i vores guide til kirsebærblomstringen i Japan. Dagtemperaturen i foråret ligger gerne fra 10 til 20 grader, så der kan både være dage, hvor en jakke er nødvendig og dage hvor du kan undvære den. Der kan desuden forekomme enkelte byger i løbet af foråret.
  • Sommeren der løber fra juni til og med august kendetegnes som de varmeste og fugtigste måneder i Japan. Især juli og august er varme og med høj luftfugtighed, mens regnsæsonen (tsuyu) begynder allerede i juni. Regnsæsonen varierer hvert år i længde og intensitet. Dagtemperaturerne om sommeren ligger generelt mellem 20-25 og 32 grader, men temperaturer på 30-35 grader er ikke usædvanlige. Tyfonsæsonen varer fra maj til september med størst risiko for tyfoner i august, dog mest i det sydlige Japan.
  • Efteråret strækker sig fra september til og med november, hvor temperaturerne er behagelige, mens den høje luftfugtighed fra sommeren er faldet betydningsfuldt. Dagtemperaturerne i efteråret ligger generelt mellem 15 og 25 grader, og ahorntræernes efterårsfarver træder frem, og giver landskabet en helt anden og varieret karakter end i de andre sæsoner.
  • Vinteren strækker sig fra december til og med februar, hvor de japanske alper og den nordlige ø Hokkaido får masser af sne og frost. Derimod får byerne ud mod Stillehavet, Tokyo, Kyoto, Osaka og Hiroshima sjældent sne og frost. Dagtemperaturerne ligger omkring 10 grader, mens nætterne er noget koldere med temperaturer ned omkring frysepunktet.

Japan er et stort land, der strækker sig langt fra nord til syd og fra øst til vest. Derfor varierer klimaet også i de forskellige byer, som du kan se i vejrstatistikkerne nedenfor.

Vejrstatistik for Tokyo: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 8 9 12 17 21 24 28 29 26 20 15 11
Gennemsnitlig min. temp. 2 2 5 10 14 18 22 23 20 15 9 4
Nedbør mm 43 58 94 119 132 182 128 147 181 158 84 44
Vejrstatistik for Kyoto: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 8 9 13 19 24 27 31 33 28 22 17 11
Gennemsnitlig min. temp. 1 2 4 9 14 19 23 24 20 13 8 3
Nedbør mm 50 80 120 130 160 240 230 130 220 100 80 50
Vejrstatistik for Osaka: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 9 9 13 19 24 28 31 33 29 23 17 12
Gennemsnitlig min. temp. 3 3 6 11 16 20 24 25 21 15 10 5
Nedbør mm 50 70 110 130 150 230 140 90 170 110 70 30
Vejrstatistik for Hiroshima: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 10 11 14 20 24 27 31 32 29 23 17 12
Gennemsnitlig min. temp. 2 2 5 10 15 19 24 25 21 14 8 4
Nedbør mm 45 67 124 142 178 147 259 111 170 88 68 41
Vejrstatistik for Kanazawa: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 7 7 11 17 22 25 29 31 27 21 16 10
Gennemsnitlig min. temp. 1 1 3 8 13 18 22 24 20 13 8 3
Nedbør mm 270 172 159 137 155 185 232 139 225 177 265 282
VIGTIG INFORMATION OM DIN REJSE

Pas & visum

Som dansk statsborger skal du være i besiddelse af et gyldigt, dansk pas. Passet skal være gyldigt under opholdets varighed.

Japan er visumfrit for danske statsborgere.

Reglerne om visum kan tjekkes på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Rejsedokumenter

Inden afrejse kan du downloade vores App her, hvor du kan finde dine rejsedokumenter og kontaktinformation på TourCompass og vores lokale samarbejdspartnere.

Vi anbefaler, at du downloader app’en WhatsApp til din smartphone og tilføjer vores samarbejdspartners telefonnumre. Her kan du gratis sende beskeder og ringe til dem, når du er på wi-fi forbindelse.

Vaccinationer

Vi anbefaler, at du kontakter en speciallæge, din praktiserende læge eller en autoriseret vaccinationsklinik for information omkring vaccinationer. Du kan også læse mere om reglerne for rejsevaccinationer hos Statens Serum Institut.

Vær opmærksom på reglerne omkring gul feber – særligt hvis du rejser ind via et andet land, hvor der findes gul feber. Nogle lande har krav om bevis for gul feber-vaccination ved indrejse. Hav derfor altid dit vaccinationsbevis med dig i håndbagagen, når du rejser.

Få 10% i rabat på vaccinationer

Når du bestiller en rejse hos Tourcompass.dk, kan du få 10% rabat hos følgende vaccinationsklinikker:

På alle hjemmesider kan du bestille tid og få yderligere vejledning om vaccinationer. Ved tidsbestilling bedes du henvise til os, og ved konsultationen bedes du medbringe din ordrebekræftelse, så rabatten kan blive fratrukket.

Covid-19

Der er i øjeblikket ingen Covid-19 vaccinationskrav for at rejse ind i Japan. Disse regler kan dog ændre sig med kort varsel. Det er dit eget ansvar at undersøge disse regler inden afrejse.

Bemærk at der kan være særlige Covid-19 krav i de lufthavne, du mellemlander i på vej til og fra Japan. Det er ligeledes dit eget ansvar at undersøge dette inden afrejse.

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål hertil.

Rejsebetingelser

Læs venligst vores generelle rejsebetingelser grundigt, da disse er en del af aftalevilkårene i forbindelse med rejser købt hos TourCompass. Rejser købt hos os er omfattet af ”Loven om pakkerejser”.

Klik her for at læse vores rejsebetingelser.

Rejseforsikringer

Vi anbefaler altid, at du har en god rejseforsikring med i bagagen, når du skal afsted på drømmerejsen. Derudover er det også en rigtig god idé at tegne en afbestillingsforsikring.

Klik her for at gå til vores side om forsikring, hvor du kan læse mere om vores anbefalinger.

FØR REJSEN

Valuta, prisniveau & drikkepenge

Den japanske valuta hedder yen (JPY). Du kan finde den aktuelle kurs på yen her.

Japanerne foretrækker at betale og modtage betaling i kontanter. Vi anbefaler derfor, at du veksler til yen, inden du rejser til Japan.

Visa og MasterCard kan du langtfra bruge alle steder, det er kun i storbyernes internationale butikker, du kan betale med internationale kreditkort.

Hæveautomater ser du mange steder, men her kan man kun hæve med japanske kreditkort. For at hæve med et internationalt kreditkort skal du finde kiosk-kæderne Lawson og 7-Eleven, hvor der er hæveautomater, der tager imod internationale kreditkort. Til gengæld finder du Lawson og 7-Eleven i stort set alle byer.

Hvis du medbringer amerikanske dollars og euro, kan du gå på turistinformationen, som de fleste steder har vekselautomater.

Drikkepenge bruges ikke i Japan. Hvis du lægger penge på en restaurant, når du går, vil tjeneren i mange tilfælde løbe efter dig for at give dig dem tilbage. I Japan er det derimod meget brugt at give små gaver i smukke indpakninger. Hvis du vil glæde din guide eller stuepigen, kan du købe en lille symbolsk gave, fx en lille kage eller et par stykker japansk slik i indpakning og skrive et lille kort med tak for god service. Og husk endelig, at det er symbolikken i gaven og ikke gavens størrelse.

Mad & allergier

På langt de fleste af vores destinationer er vi i stand til at tage hensyn til allergier, samt allergener eller præferencer vedr. mad, dog er det vigtigt, at du oplyser os om dette, når du booker rejsen.

Telefoni, Wi-Fi & elektricitet

Telefon & wi-fi:

Det er dyrt at bruge data og roaming i udlandet, hvis det ikke allerede er inkluderet i dit mobilabonnement. Du kan kontakte dit mobilselskab og høre hvilke services, der er inkluderet i dit abonnement samt hvilke priser, der gælder for dig på udenlandsrejser.

Hvis du ikke allerede har data og roaming, gældende for udlandet, inkluderet i dit mobilabonnement, anbefaler vi, at du bruger wi-fi, når du er på dit hotel eller restauranter. Så kan du ringe og skrive gratis hjem via forskellige tjenester som fx Facetime, Messenger og WhatsApp. Ellers er der også mulighed for at købe et lokalt SIM-kort inkl. data ved ankomst.

 

Elektricitet:

Japan bruger 100 volt. Vi anbefaler, at du medbringer en adapter, da de japanske stik er med to flade ben.

Pakkeliste

Sørg altid for at have alle vigtige og uundværlige ting i din håndbagage. Det gælder f.eks. pas, visum, vaccinationskort, kreditkort, penge, forsikringsdokumenter, rejsedokumenter, computer, mobiltelefon, samt evt. information om din sundhedstilstand og livsvigtig medicin.

Indførelse af planteprodukter til EU

Det er ikke tilladt for rejsende at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter fra rejser i lande uden for EU, uden at disse følges af et plantesundhedscertifikat. Reglerne gælder også mindre mængder af planter og planteprodukter.

Du kan læse mere om reglerne her.

Rejsende med indskrænket bevægelighed

Vi gør opmærksom på, at vores rejser generelt ikke er egnede for bevægelseshæmmede personer. Kontakt os gerne for information om mulighederne i forhold til dine specifikke behov.

FLYREJSEN

Flybilletter

Hos de fleste flyselskaber er flybilletter elektroniske (e-billetter).

Det er vigtigt, at du tjekker dit navn for stavefejl, da dit navn på reservationen skal stå nøjagtigt som i dit pas. Hvis du har rettelser til dit navn, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vær opmærksom på, at dette kan medføre et gebyr fra flyselskabet.

Sædereservation

Flyselskabet vil tildele dig en plads ombord på flyet ved check-in, hvis du har specifikke ønsker til placering i flyet, kan du på flyselskabets hjemmeside eller i deres app selv foretage en sædereservation. Vær opmærksom på, at de fleste flyselskaber kræver betaling for en sædereservation.

Det varierer, hvornår flyselskaberne åbner for sædereservation, men som hovedregel kan du booke sæder fra bookingtidspunktet og indtil 48 timer før afgang.

Vi gør desuden opmærksom på, at flyselskabet har fuld rådighed over alle sæder på flyet, og at de derfor altid har ret til at foretage ændringer på reservationen.
Laver du ikke en sædereservation inden afrejse, vil flyselskabet tildele dig en plads ved check-in.

Check-in

Ved check-in skal du bruge dit pas og din bookingreference, som fremgår af din rejseplan.

Vi anbefaler, at du downloader flyselskabets app på din telefon. I appen er der mulighed for online check-in, som typisk åbner 24 til 48 timer før afrejse. I appen kan du også holde dig opdateret om flyændringer og anden vigtig information om din flyrejse.

Bemærk venligst, at der kan være ændrede flytider i forhold til den rejseplan, du modtog ved booking af rejsen. Det er altid flytiderne i flyselskabets app eller på flyselskabets hjemmeside, der er gældende.

I lufthavnen

Vi anbefaler, at du møder op i lufthavnen senest 2 timer før afrejse. Du kan med fordel holde dig opdateret på lufthavnens hjemmeside for seneste opdateringer.

Bagage

Vi benytter mange forskellige flyselskaber til vores rejsemål. De nøjagtige regler for håndbagage og indtjekket bagage kan du tjekke på flyselskabets hjemmeside eller i deres app.

Forsinket bagage

Skulle din bagage blive forsinket, skal du ved ankomst henvende dig til personalet i bagageområdet i lufthavnen og anmelde din manglende bagage.

Det er vigtigt, at du har din bagagekvittering, når du skal udfylde din PIR- rapport (Property Irregularity Rapport).

Vær opmærksom på, at du ikke må forlade bagageområdet i lufthavnen, før du har fået udfyldt rapporten.

I tilfælde af forsinket bagage beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner, som vil sørge for, at din guide/chauffør venter på dig.

Flyforsinkelser eller aflysninger

Skulle der ske ændringer i forbindelse med din flyreservation inden afrejse, kontakter vi dig naturligvis med information om dette.

Opstår der flyforsinkelse efter check-in, er det flyselskabet, som har ansvaret for at ombooke din flyrejse. De vil typisk booke næste mulige afgang og sørge for eventuel forplejning og overnatning, hvis det skulle være nødvendigt.

Vores samarbejdspartner tjekker selv eventuelle ændringer i ankomsttidspunkter og vil naturligvis stadig vente på dig, også selvom dit fly skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller aflysning betyder, at flyselskabet ombooker dig til et andet flynummer efter, du er ankommet i lufthavnen, beder vi dig kontakte os på TourCompass’ nødnummer.

PÅ DESTINATIONEN

Immigration & Told

Immigration :

Når du ankommer til din endelige destination, går du gennem immigrationen. Her tjekkes dit pas samt eventuelle indrejsepapirer og visum. Mange steder skal du afgive fingeraftryk, og der tages ligeledes et billede af dit ansigt til biometrisk genkendelse. Du kan også blive stillet spørgsmål om dine rejseplaner i landet og evt. adresse på dit overnatningssted.

 

Told:
Når du er kommet gennem immigrationen og har samlet din bagage op, skal du gennem tolden. Har du intet at fortolde, kan du gå gennem ”nothing to declare”. Har du derimod noget at fortolde, er det vigtigt, at du går gennem ”declare”. Det er dit eget ansvar at tjekke, hvilke toldregler, der er gældende i det land, du rejser til.

Ankomst

Ved ankomst i Japan gælder følgende:

Kyoto & Tokyo – Japans hjerte og hjerne: I ankomsthallen venter din velkomstguide med et skilt, hvorpå dit navn står. Velkomstguiden følger dig til transferbussen, som kører dig til dit hotel i Kyoto. Skulle du mod forventning ikke kunne finde din velkomstguide skal du gå hen til Terminal 1F og finde skænken, som hedder South Yasaka Kanku Shuttle. Hvis det tager mere end 60 minutter fra du lander til du er ude i ankomsthallen, skal du kontakte vores samarbejdspartner på deres nødnummer, og de vil arrangere en ny transfer til dig.

Japans højdepunkter: I ankomsthallen venter din velkomstguide med et skilt, hvorpå dit navn står. Velkomstguiden følger dig til transferbussen, som kører dig til dit hotel i Osaka. Skulle du mod forventning ikke kunne finde din velkomstguide skal du gå hen til Terminal 1F og finde skænken, som hedder South Yasaka Kanku Shuttle. Hvis det tager mere end 60 minutter fra du lander til du er ude i ankomsthallen, skal du kontakte vores samarbejdspartner på deres nødnummer, og de vil arrangere en ny transfer til dig.

Det bedste af Japan: I ankomsthallen venter din chauffør med et Green Tomato-skilt eller et Cherry-Tomato-skilt. Chaufføren følger dig til transferbussen, og kører dig til dit hotel i Tokyo. Hvis det tager mere end 90 minutter fra du lander til du er ude i ankomsthallen, kører din transfer og du skal derfor kontakte vores samarbejdspartner på deres nødnummer, og de vil arrangere en ny transfer til dig.

Hotel check-in & check-out

Normal check-in er typisk kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med at få dit værelse før dette tidspunkt. Ønsker du tidlig check-in, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.

Ved check-in vil receptionisten oftest registrere dit kreditkort og muligvis reservere et beløb. Dette er ikke en ekstra udgift, men almindelig kutyme på hoteller for at sikre betaling af evt. forbrug fra minibar eller lignende. Ved check-out bliver beløbet automatisk frigivet, hvis du ikke har gjort brug af dette.

Det er meget normalt, at hotellerne tager en kopi af dit pas. Dette er nogle steder et krav fra de lokale myndigheder.

Ved afrejse er der normal check-out omkring kl. 10.00. Skal du først rejse videre om eftermiddagen eller aftenen, kan du få opbevaret din bagage indtil, du skal afsted. Ønsker du i stedet sen check-out, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.

Rejseform & transport

Vores rejser til Japan er individuelle rundrejser, dog foregår udflugter i internationale grupper fra 1-14 personer og kun med TourCompass’ egne gæster.
De fleste tilkøbsture foregår med TourCompass’ egne gæster, nogle kan også foregå med andre end TourCompass’ egne gæster. Dette vil fremgå af beskrivelsen.

I tilfælde af uforudsete forhold som f.eks. dårligt vejr, blokerede veje eller andet, kan det blive nødvendigt at ændre i rækkefølgen af sightseeingture og seværdigheder i dagsprogrammerne.

Rejsekort/IC Card

I løbet af 2024 vil Japan begynde at udfase de fysiske rejsekort kaldet IC Card. I stedet bliver de elektroniske og skal downloades via app store.

Søg på app’en ”Suica” eller tilgå app’en via et af nedenstående links afhængig af om du har en Apple telefon eller en Android telefon:

iOS: https://apps.apple.com/us/app/suica/id1156875272

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mobilesuica.msb.android&hl=en_US&pli=1

Vær opmærksom på at for 2024 har vi sikret nok fysiske IC Cards til dig, som rejser på ”Japans højdepunkter” og ”Kyoto & Tokyo – Japans hjerte & hjerne”. Rejser du på ”Det bedste af Japan” vil det være en god ide at downloade app’en, da du kan bruge den til at rejse med tog, metro, busser mm. på de dage, du har på egen hånd. Det er ikke et krav, blot en anbefaling. Rejsekortet kan også bruges i butikker og automater til at betale for varer.

Vi anbefaler, at du downloader app’en hjemmefra. Hvordan kortet fungerer og hvordan du tanker op, vil din guide være behjælpelig med på destinationen.

Fra 2025 er rejsekortet helt udfaset i fysisk form.

Brug for hjælp undervejs?

Vi har et 24-timers nødnummer, så du altid kan komme i kontakt med os, hvis der skulle opstå uforudsete hændelser undervejs på din rejse. Derudover får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vores samarbejdspartnere på destinationen. I nogle tilfælde kan det være nemmest og hurtigst at kontakte vores samarbejdspartnere pga. tidsforskelle, hvis du f.eks. skulle havne i en situation, hvor din opsamling til en tur eller transfer er mere end 15 min. forsinket.

EFTER REJSEN

Ris & Ros / kontakt

Vi lever af glade gæster, og vi vil derfor meget gerne høre fra dig efter hjemkomst. Send os en mail på info@tourcompass.dk eller ring til os på tlf.: 89 93 43 89.

Asien
Mira Lindholm

Mira er vores Asien-specialist og har over 8 års erfaring med rejser i Asien.

Se åbningstider
Mandag - Torsdag 10-16
Fredag 10-14