Bedste rejsetid
Colombia er et stort land med et varieret landskab, og klimaet afhænger meget af, hvor i landet du rejser. Colombia har tropisk klima med en regn- og en tørsæson.
Temperaturerne varierer ikke meget i løbet af året, da Colombia ligger tæt på ækvator. Her er det højden, der styrer temperaturen. Landet kan deles ind i 3 geografiske zoner:
Det nordlige Colombia og ved den Caribiske kyst (Sant Marta, Cartagena):
Området kan sagtens besøges i regntiden, da der ofte er tale om korte, kraftige regnbyger om eftermiddagen.
- Regnsæsonen er ca. fra maj til november
- Tørsæsonen er ca. fra december til april
Andesbjergene (Bogotá, Kafferegionen, Medellín)
Temperaturerne afhænger af, hvor højt du er oppe. Vær opmærksom på, at temperaturen om natten i f.eks. Bogotá godt kan blive rigtig kold.
- Regnsæsonerne ligger ca. fra april til maj og fra september til november.
- Tørsæsonerne ligger ca. fra december til marts samt fra juni til august
Amazon-junglen i det sydøstlige Colombia
I dette område er der ikke en regn- og tørsæson, som i de andre områder. Her er der varmt, vådt og fugtigt året rundt.
Landet modtager flest besøgende mellem december og marts og mellem juli og august. I december og januar holder colombianerne selv ferie, og i denne periode bliver hotellerne hurtigt udsolgte, specielt ved den caribiske kyst.
Vejrstatistik for Cartagena:
JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC | |
Dagstemp. | 30 | 31 | 31 | 31 | 31 | 32 | 32 | 32 | 32 | 31 | 31 | 31 |
Nattemp. | 23 | 23 | 24 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 24 |
Nedbør mm | 8 | 2 | 6 | 34 | 102 | 110 | 98 | 130 | 140 | 218 | 129 | 35 |
Vejrstatistik for Bogota (2.600 meter):
JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC | |
Dagstemp. | 16 | 17 | 17 | 16 | 16 | 16 | 15 | 15 | 16 | 16 | 16 | 16 |
Nattemp. | 5 | 6 | 7 | 8 | 8 | 8 | 8 | 7 | 7 | 8 | 8 | 6 |
Nedbør mm | 30 | 40 | 50 | 90 | 80 | 40 | 40 | 40 | 70 | 110 | 70 | 50 |
Vejrstatistik for Armenia, Kafferegionen (1.500 meter):
JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC | |
Dagstemp. | 27 | 27 | 27 | 27 | 26 | 26 | 27 | 27 | 27 | 26 | 26 | 27 |
Nattemp. | 15 | 16 | 16 | 16 | 16 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Nedbør mm | 115 | 124 | 174 | 250 | 253 | 173 | 120 | 136 | 167 | 260 | 242 | 150 |
Vejrstatistik for Amazonas:
JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC | |
Dagstemp. | 28 | 29 | 29 | 31 | 31 | 30 | 31 | 32 | 30 | 30 | 30 | 29 |
Nattemp. | 23 | 23 | 26 | 26 | 27 | 26 | 25 | 27 | 25 | 25 | 25 | 23 |
Nedbør mm | 471 | 248 | 445 | 318 | 242 | 133 | 47 | 114 | 226 | 153 | 220 | 272 |
Pas & visum
Som dansk statsborger skal du være i besiddelse af et gyldigt, dansk pas. Passet skal være gyldigt minimum 6 måneder efter hjemrejse.
Som dansk statsborger kræves der ikke visum til Colombia for ophold under 90 dage.
Bemærk: Det er dit eget ansvar at undersøge, om du har brug for et visum til transitlufthavne undervejs.
Skal du rejse via USA gælder følgende for danske statsborgere:
Du skal have en ESTA-indrejsetilladelse (Electronic System for Travel Authorization) for at få lov at rejse via USA. Du vil blive afvist ved check-in i din afrejselufthavn, hvis ikke du har denne tilladelse med. Du skal ansøge om indrejsetilladelsen i god tid og senest 72 timer inden afrejse til USA, og alle rejsende, uanset alder, skal have en tilladelse. Du kan ansøge og finde pris på ESTA via dette link: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Du skal have dit pas, rejseplan, kreditkort samt din e-mailadresse klar ved ansøgningen.
Indrejsetilladelsen er elektronisk forbundet med dit pas og er gyldig i 2 år eller til dit pas udløber (hvad end, der kommer først). Vi anbefaler, at du medbringer en fysisk kopi af din ESTA-indrejsetilladelse.
Får du nyt pas, skal du ansøge om en ny ESTA-indrejsetilladelse.
Bemærk at du skal kontakte den Amerikanske Ambassade og ansøge om visum, hvis du har rejst i følgende lande:
- Cuba fra d. 12. januar 2021
- Nordkorea, Iran, Irak, Sudan, Syrien, Libyen, Somalia eller Yemen fra d. 1. marts 2011
Tilsvarende skærpelse vil gøre sig gældende, hvis du har dobbelt statsborgerskab med disse lande.
For yderligere information om udfyldelse af din ESTA ansøgning, kan du finde en oversigt over hyppige spørgsmål og svar her: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en.
Du kan også henvende dig telefonisk på: +1-202-325-8000
Skal du rejse via Canada gælder følgende for danske statsborgere:
Du skal have en eTA-indrejsetilladelse (Electronic Travel Authorization) for at få lov til at rejse via Canada. Du vil blive afvist ved check-in i din afrejselufthavn, hvis ikke du har denne tilladelse med. Du skal ansøge om indrejsetilladelsen i god tid, og alle rejsende, uanset alder, skal have denne tilladelse. Du kan ansøge og finde pris på eTA via dette link: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp. Du skal have dit pas, rejseplan, kreditkort samt din e-mailadresse klar ved ansøgningen.
Indrejsetilladelsen er elektronisk forbundet med dit pas og er gyldig i 5 år eller til dit pas udløber (hvad end, der kommer først). Vi anbefaler, at du medbringer en fysisk kopi af din eTA-indrejsetilladelse.
Får du nyt pas, skal du ansøge om en ny eTA-indrejsetilladelse.
Reglerne om visum kan tjekkes på udenrigsministeriets hjemmeside.
Rejsedokumenter
Inden afrejse kan du downloade vores App her, hvor du kan finde dine rejsedokumenter og kontaktinformation på TourCompass og vores lokale samarbejdspartnere.
Ved ankomst til Colombia får du udleveret et velkomstbrev, der indeholder en QR-kode. Når du scanner denne kode på din telefon, får du adgang til dit rejseprogram bl.a. med vigtige starttidspunkter på dine forudbestilte udflugter og transfers. Når du har wi-fi på hotellet, er det vigtigt at du downloader disse dokumenter til din telefon, så du altid kan tilgå dem, også når du ikke har wi-fi.
Du finder desuden spændende information om destinationen, vores samarbejdspartners bæredygtighedstiltag samt en feedback formular, som tilsikrer et højt serviceniveau på vores Colombia-ture.
Check-MIG Colombia – obligatorisk ind-og udrejseformular:
Check-MIG Colombia er en obligatorisk digital immigrationsformular, som optimerer ind- og udrejsekontrol af passagerer til landet. Den blev indført i forbindelse med Covid-19 og indeholder også helbredsoplysninger. Den skal udfyldes før ind- og udrejse af landet.
Mellem 72-2 timer før afrejse til Colombia skal du udfylde formularen, som du finder her: https://apps.migracioncolombia.gov.co/pre-registro/en.
Vi anbefaler, at du medbringer en printet kvittering af din Check-MIG-formular.
Formularen skal også udfyldes ved afrejse fra Colombia mellem 72-2 timer før din hjemrejse påbegyndes. Det gøres på samme link: https://apps.migracioncolombia.gov.co/pre-registro/en.
Vi anbefaler også, at du downloader app’en WhatsApp til din smartphone og tilføjer vores samarbejdspartners telefonnumre. Her kan du gratis sende beskeder og ringe til dem, når du er på wi-fi forbindelse.
Vaccinationer
Vi anbefaler, at du kontakter en speciallæge, din praktiserende læge eller en autoriseret vaccinationsklinik for information omkring vaccinationer. Du kan også læse mere om reglerne for rejsevaccinationer hos Statens Serum Institut.
Vær opmærksom på reglerne omkring gul feber – særligt hvis du rejser ind via et andet land, hvor der findes gul feber. Nogle lande har krav om bevis for gul feber-vaccination ved indrejse. Hav derfor altid dit vaccinationsbevis med dig i håndbagagen, når du rejser.
Få 10% i rabat på vaccinationer
Når du bestiller en rejse hos Tourcompass.dk, kan du få 10% rabat hos følgende vaccinationsklinikker:
- Rejseklinikken.dk, Ordrupvej 60, 4., 2920 Charlottenlund
- Vaccination.dk, Ørestads Boulevard 5, 2300 København S
- Medicinsk Speciallægeklinik, Jens Baggesens Vej 90 B, 8200 Aarhus N
- Danske Lægers Vaccinations Service – flere klinikker i Danmark
På alle hjemmesider kan du bestille tid og få yderligere vejledning om vaccinationer. Ved tidsbestilling bedes du henvise til os, og ved konsultationen bedes du medbringe din ordrebekræftelse, så rabatten kan blive fratrukket.
Rejsebetingelser
Læs venligst vores generelle rejsebetingelser grundigt, da disse er en del af aftalevilkårene i forbindelse med rejser købt hos TourCompass. Rejser købt hos os er omfattet af ”Loven om pakkerejser”.
Klik her for at læse vores rejsebetingelser.
Rejseforsikringer
Vi anbefaler altid, at du har en god rejseforsikring med i bagagen, når du skal afsted på drømmerejsen. Derudover er det også en rigtig god idé at tegne en afbestillingsforsikring.
Klik her for at gå til vores side om forsikring, hvor du kan læse mere om vores anbefalinger.
Valuta, prisniveau & drikkepenge
Valutaen i Colombia hedder peso (COP). Du kan finde den aktuelle kurs på
COP her.
Medbring kreditkort som VISA og/eller MasterCard, da hæveautomater, de såkaldte cajeros automáticos (ATM), er godt udbredte. Dette er den letteste måde at hæve den lokale valuta på. Du kan finde hæveautomater i lufthavnen. Her findes også et vekselkontor, hvis du medbringer USD.
Jo længere du kommer ud på landet, desto sværere kan det være at bruge kreditkort. Vi anbefaler, at du altid har lidt kontanter med dig i COP.
Priserne ved den caribiske kyst, specielt i Cartagena, kan være næsten dobbelt så høje som i resten af landet.
Få en idé om prisniveauet i landet her.
Det er kutyme og velset at give drikkepenge i de latinamerikanske lande, men det er frivilligt, og det er helt op til dig, hvor meget du ønsker at give.
Nedenstående guide er vejledende:
- Restauranter: på de fleste restauranter er 10 % service inkluderet i regningen
- Guide: ca. 5-10 USD pr. person pr. udflugt
- Chauffør på udflugter: ca. 3-7 USD pr. person pr. udflugt
- Stuepige: 1-2 USD pr. værelse pr. nat
- Piccolo: 1 USD pr. taske/kuffert
- Guide på Lost City trekket: 10-15 USD pr. person pr. dag
Ovenstående guide til drikkepenge er i USD, men drikkepengene afregnes i den lokale valuta på destinationen.
Mad & allergier
På langt de fleste af vores destinationer er vi i stand til at tage hensyn til allergier, samt allergener eller præferencer vedr. mad, dog er det vigtigt, at du oplyser os om dette, når du booker rejsen.
Telefoni, Wi-Fi & elektricitet
Telefon & wi-fi:
Det er dyrt at bruge data og roaming i udlandet, hvis det ikke allerede er inkluderet i dit mobilabonnement. Du kan kontakte dit mobilselskab og høre hvilke services, der er inkluderet i dit abonnement, samt hvilke priser, der gælder for dig på forskellige destinationer.
Hvis du ikke allerede har data og roaming gældende for udlandet inkluderet i dit mobilabonnement, anbefaler vi, at du bruger det gratis wi-fi, når du er på dit hotel eller på restaurant. Så kan du ringe og skrive gratis hjem via forskellige tjenester som f.eks. Facetime, Messenger og WhatsApp.
Hvis du gerne vil være online hele tiden, er den billigste løsning, at du køber et lokalt SIM-kort inkl. data ved ankomst til Colombia.
Bemærk, at der ikke er wi-fi på Lost City-trekket.
Elektricitet:
Colombia har 110 volt. Stikkene er den amerikanske model med to ”flade” ben, så vi anbefaler, at du medbringer en adapter.
Pakkeliste
Sørg altid for at have alle vigtige og uundværlige ting i din håndbagage. Det gælder f.eks. pas, visum, vaccinationskort, kreditkort, penge, forsikringsdokumenter, rejsedokumenter, computer, mobiltelefon, samt evt. information om din sundhedstilstand og livsvigtig medicin.
Lost City:
Du skal selv bære din bagage på Lost City-trekket, så din resterende bagage skal opbevares på hotellet i Santa Marta.
Download vores PDF-pakketjekliste her.
Tip: Medbring 2 vandafvisende poser – 1 til dit våde tøj og 1 til at opbevare dit tørre tøj i, så det ikke bliver vådt i tilfælde af regnvejr.
Colombia vil nedbringe forbruget af engangsplastik:
Colombias regering har vedtaget en ny lov om at forbyde forbruget af engangsplastik i landets nationalparker.
Du må ikke længere medbringe engangsplastik som plastikposer, plastikflasker, plastikbestik, sugerør m.m. i Colombias nationalparker. Vi anbefaler, at du helt undgår at bruge plastikposer på din rejse. Brug i stedet stofposer eller poser af andet vandtæt materiale end plastik, når du pakker din bagage hjemmefra, og medbring en drikkedunk, som kan genbruges og genopfyldes.
Indførelse af planteprodukter til EU
Det er ikke tilladt for rejsende at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter fra rejser i lande uden for EU, uden at disse følges af et plantesundhedscertifikat. Reglerne gælder også mindre mængder af planter og planteprodukter.
Du kan læse mere om reglerne her.
Rejsende med indskrænket bevægelighed
Vi gør opmærksom på, at vores rejser generelt ikke er egnede for bevægelseshæmmede personer. Kontakt os gerne for information om mulighederne i forhold til dine specifikke behov.
Flybilletter
Hos de fleste flyselskaber er flybilletter elektroniske (e-billetter).
Det er vigtigt, at du tjekker dit navn for stavefejl, da dit navn på reservationen skal stå nøjagtigt som i dit pas. Hvis du har rettelser til dit navn, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vær opmærksom på, at dette kan medføre et gebyr fra flyselskabet.
Sædereservation
Flyselskabet vil tildele dig en plads ombord på flyet ved check-in, hvis du har specifikke ønsker til placering i flyet, kan du på flyselskabets hjemmeside eller i deres app selv foretage en sædereservation. Vær opmærksom på, at de fleste flyselskaber kræver betaling for en sædereservation.
Det varierer, hvornår flyselskaberne åbner for sædereservation, men som hovedregel kan du booke sæder fra bookingtidspunktet og indtil 48 timer før afgang.
Vi gør desuden opmærksom på, at flyselskabet har fuld rådighed over alle sæder på flyet, og at de derfor altid har ret til at foretage ændringer på reservationen.
Laver du ikke en sædereservation inden afrejse, vil flyselskabet tildele dig en plads ved check-in.
Check-in
Ved check-in skal du bruge dit pas og din bookingreference, som fremgår af din rejseplan.
Vi anbefaler, at du downloader flyselskabets app på din telefon. I appen er der mulighed for online check-in, som typisk åbner 24 til 48 timer før afrejse. I appen kan du også holde dig opdateret om flyændringer og anden vigtig information om din flyrejse.
Bemærk venligst, at der kan være ændrede flytider i forhold til den rejseplan, du modtog ved booking af rejsen. Det er altid flytiderne i flyselskabets app eller på flyselskabets hjemmeside, der er gældende.
I lufthavnen
Vi anbefaler, at du møder op i lufthavnen senest 2 timer før afrejse. Du kan med fordel holde dig opdateret på lufthavnens hjemmeside for seneste opdateringer.
Bagage
Vi benytter mange forskellige flyselskaber til vores rejsemål. De nøjagtige regler for håndbagage og indtjekket bagage kan du tjekke på flyselskabets hjemmeside eller i deres app.
Hvis der benyttes indenrigsfly i dit program, skal du være opmærksom på, at den tilladte bagage-mængde kan være anderledes end på dit oversøiske fly. Det er som regel altid muligt at tilkøbe ekstra bagage lokalt.
Forsinket bagage
Skulle din bagage blive forsinket, skal du ved ankomst henvende dig til personalet i bagageområdet i lufthavnen og anmelde din manglende bagage.
Det er vigtigt, at du har din bagagekvittering, når du skal udfylde din PIR- rapport (Property Irregularity Rapport).
Vær opmærksom på, at du ikke må forlade bagageområdet i lufthavnen, før du har fået udfyldt rapporten.
I tilfælde af forsinket bagage beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner, som vil sørge for, at din guide/chauffør venter på dig.
Flyforsinkelser eller aflysninger
Skulle der ske ændringer i forbindelse med din flyreservation inden afrejse, kontakter vi dig naturligvis med information om dette.
Opstår der flyforsinkelse efter check-in, er det flyselskabet, som har ansvaret for at ombooke din flyrejse. De vil typisk booke næste mulige afgang og sørge for eventuel forplejning og overnatning, hvis det skulle være nødvendigt.
Vores samarbejdspartner tjekker selv eventuelle ændringer i ankomsttidspunkter og vil naturligvis stadig vente på dig, også selvom dit fly skulle være forsinket.
Hvis en forsinkelse eller aflysning betyder, at flyselskabet ombooker dig til et andet flynummer efter, du er ankommet i lufthavnen, beder vi dig kontakte os på TourCompass’ nødnummer.
Immigration & Told
Immigration:
Når du ankommer til din endelige destination, går du gennem immigrationen. Her tjekkes dit pas samt eventuelle indrejsepapirer og visum. Mange steder skal du afgive fingeraftryk, og der tages ligeledes et billede af dit ansigt til biometrisk genkendelse. Du kan også blive stillet spørgsmål om dine rejseplaner i landet og evt. adresse på dit overnatningssted.
Told:
Når du er kommet gennem immigrationen og har samlet din bagage op, skal du gennem tolden. Har du intet at fortolde, kan du gå gennem ”nothing to declare”. Har du derimod noget at fortolde, er det vigtigt, at du går gennem ”declare”. Det er dit eget ansvar at tjekke, hvilke toldregler, der er gældende i det land, du rejser til.
Ankomst
Ved ankomst bliver du mødt af en guide/chauffør, som står klar til at tage imod dig med et TourCompass-skilt.
Kan du mod forventning ikke finde din guide/chauffør, beder vi dig kontakte vores lokale samarbejdspartner på deres nødnummer, som fremgår af dine rejsedokumenter.
Hotel check-in & check-out
Normal check-in er typisk kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med at få dit værelse før dette tidspunkt. Ønsker du tidlig check-in, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.
Ved check-in vil receptionisten oftest registrere dit kreditkort og muligvis reservere et beløb. Dette er ikke en ekstra udgift, men almindelig kutyme på hoteller for at sikre betaling af evt. forbrug fra minibar eller lignende. Ved check-out bliver beløbet automatisk frigivet, hvis du ikke har gjort brug af dette.
Det er meget normalt, at hotellerne tager en kopi af dit pas. Dette er nogle steder et krav fra de lokale myndigheder.
Ved afrejse er der normal check-out omkring kl. 10.00. Skal du først rejse videre om eftermiddagen eller aftenen, kan du få opbevaret din bagage indtil, du skal afsted. Ønsker du i stedet sen check-out, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.
Rejseform & transport
I tilfælde af uforudsete forhold som f.eks. dårligt vejr, blokerede veje eller andet, kan det blive nødvendigt at ændre i rækkefølgen af sightseeingture og seværdigheder i dagsprogrammerne.
Brug for hjælp undervejs?
Vi har et 24-timers nødnummer, så du altid kan komme i kontakt med os, hvis der skulle opstå uforudsete hændelser undervejs på din rejse. Derudover får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vores samarbejdspartnere på destinationen. I nogle tilfælde kan det være nemmest og hurtigst at kontakte vores samarbejdspartnere pga. tidsforskelle, hvis du f.eks. skulle havne i en situation, hvor din opsamling til en tur eller transfer er mere end 15 min. forsinket.
Ris & Ros / kontakt
Vi lever af glade gæster, og vi vil derfor meget gerne høre fra dig efter hjemkomst. Send os en mail på info@tourcompass.dk eller ring til os på tlf.: 89 93 43 89.