TRYGHEDSGARANTI - LÆS MERE

Praktisk information om Cuba

Praktisk information om Cuba
Praktisk information om Cuba

Praktisk information om Cuba

KLIMA

Bedste rejsetid

Cuba er en destination, der kan besøges året rundt.

Cuba har to sæsoner;

Tørsæsonen (la seca), som strækker sig fra ultimo november til og med april.

Regnsæsonen (la lluvia), som er i perioden maj til oktober. Regnen kommer som regel som intense skybrud sidst på eftermiddagen, så du kan sagtens besøge landet i denne sæson.

Orkanerne, som er almindelige i Det Caribiske Hav, rammer undertiden også Cuba. De mest udsatte måneder er august – oktober.

Cubas højsæson for besøg er december-februar, samt i juli måned. Hvis du planlægger at rejse i denne periode, anbefaler vi, at du bestiller i god tid.

Vejrstatistik for Havanna: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 26 26 28 29 30 31 31 32 31 29 28 27
Gennemsnitlig min. temp. 19 19 20 21 22 23 24 24 24 23 21 20
Nedbør mm 64 69 46 54 98 182 106 100 144 181 88 58
Vejrstatistik for Varadero: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 26 27 29 30 31 32 32 32 32 30 28 27
Gennemsnitlig min. temp. 15 15 17 18 20 22 22 22 22 21 18 16
Nedbør mm 39 37 50 72 166 212 155 165 178 172 63 36
Vejrstatistik for Santiago de Cuba: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 29 29 30 30 31 31 32 33 32 31 30 29
Gennemsnitlig min. temp. 18 18 19 20 21 22 22 22 22 22 21 19
Nedbør mm 39 39 50 97 206 153 115 138 164 191 87 39
VIGTIG INFORMATION OM DIN REJSE

Pas & visum

Som dansk statsborger skal du være i besiddelse af et gyldigt, dansk pas. Passet skal være gyldigt minimum 6 måneder efter hjemrejse.

Som dansk statsborger skal du have visum for at rejse til Cuba.

I Cuba benytter de sig af papirvisum og det er nu også muligt at søge om e-visum.

Du kan søge e-visum online  her.

Det kan tage op til 72 timer for at få dit visum godkendt. Herefter vil du modtage en e-mail med en 10-cifret kode. Denne kode skal du bruge, når du udfylder sundheds- og toldformularen D’Viajeros, som er beskrevet i næste afsnit under ”rejsedokumenter”.

Vær opmærksom på at papirvisum som allerede er udstedt, kun er gyldigt indtil 31. december 2024. Fra 1. januar 2025 er det kun e-visum, der vil blive accepteret ved ankomst til Cuba.

Bemærk: Det er dit eget ansvar at undersøge, om du har brug for et visum til transitlufthavne undervejs.

Vær opmærksom på, at hvis du har rejst i Cuba efter 1.januar 2021 og har planer om at rejse til USA, så skal du ansøge om amerikansk visum ved den amerikanske ambassade (og kan ikke længere ansøge via ESTA visa waiver programmet).

Reglerne om visum kan tjekkes på udenrigsministeriets hjemmeside.

 

Skal du rejse via Canada gælder følgende for danske statsborgere:

Du skal have en eTA-indrejsetilladelse (Electronic Travel Authorization) for at få lov til at rejse via Canada. Du vil blive afvist ved check-in i din afrejselufthavn, hvis ikke du har denne tilladelse med. Du skal ansøge om indrejsetilladelsen i god tid, og alle rejsende, uanset alder, skal have denne tilladelse. Du kan ansøge og finde pris på eTA via dette link: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.aspDu skal have dit pas, rejseplan, kreditkort samt din e-mailadresse klar ved ansøgningen.

Indrejsetilladelsen er elektronisk forbundet med dit pas og er gyldig i 5 år eller til dit pas udløber (hvad end, der kommer først). Vi anbefaler, at du medbringer en fysisk kopi af din eTA-indrejsetilladelse.

Får du nyt pas, skal du ansøge om en ny eTA-indrejsetilladelse.

Rejsedokumenter

Inden afrejse kan du downloade vores App her, hvor du kan finde dine rejsedokumenter og kontaktinformation på TourCompass og vores lokale samarbejdspartnere.

Dagen efter ankomst i Cuba bliver der afholdt et lille informationsmøde på dit overnatningssted, hvor din rejse og praktiske informationer bliver gennemgået.

Sundheds- og toldformular:

Inden ankomst til Cuba skal du udfylde en sundheds- og toldformular online. Du kan gøre dette fra 48 timer før afrejse til Cuba. Følg dette link: https://www.dviajeros.mitrans.gob.cu/inicio.

Har du selv søgt om e-visum, skal du huske at du skal indtaste visumkoden i feltet beregnet til dette. Herefter vil dit navn og pasnummer fremgå i formularen.

Når du har udfyldt formularen, får du på mail tilsendt en PDF-fil med en QR-kode, som skal medbringes på din rejse og fremvises ved ankomst i Cuba. Vi anbefaler, at du også medbringer et fysisk print af den.

Guide til udfyldelse af formularen:

Step 1: Her skal du udfylde personlig information.
Step 2: Her skal du udfylde ankomstdetaljer inkl. fly- og sædenummer, så vi anbefaler, at du udfylder denne formular efter du har tjekket ind hjemmefra. Lufthavnen i Havanna hedder: A.I. José Martí (La Habana/HAV). Institution – skal ikke udfyldes.
Step 3: Her skal du udfylde information om, hvor du skal bo, Provins: La Habana, Kommune: Habana Vieja, Overnatningssted: Room for rent, Adresse: (Kan findes på din bekræftelse sendt fra TourCompass).
Step 4: Her skal du udfylde, om du har noget at fortolde.

 

Vi anbefaler, at du downloader app’en WhatsApp til din smartphone og tilføjer vores samarbejdspartners telefonnumre. Her kan du gratis sende beskeder og ringe til dem, når du er på wi-fi forbindelse.

Vaccinationer

Vi anbefaler, at du kontakter en speciallæge, din praktiserende læge eller en autoriseret vaccinationsklinik for information omkring vaccinationer. Du kan også læse mere om reglerne for rejsevaccinationer hos Statens Serum Institut.

Vær opmærksom på reglerne omkring gul feber – særligt hvis du rejser ind via et andet land, hvor der findes gul feber. Nogle lande har krav om bevis for gul feber-vaccination ved indrejse. Hav derfor altid dit vaccinationsbevis med dig i håndbagagen, når du rejser.

Få 10% i rabat på vaccinationer

Når du bestiller en rejse hos TourCompass, kan du opnå 10% rabat hos følgende vaccinationsklinikker:

På alle hjemmesider kan du bestille tid og få yderligere vejledning om vaccinationer. Ved tidsbestilling bedes du henvise til os, og ved konsultationen bedes du medbringe din ordrebekræftelse, så rabatten kan blive fratrukket.

Rejsebetingelser

Læs venligst vores generelle rejsebetingelser grundigt, da disse er en del af aftalevilkårene i forbindelse med rejser købt hos TourCompass. Rejser købt hos os er omfattet af ”Loven om pakkerejser”.

Klik her for at læse vores rejsebetingelser.

Rejseforsikringer

Den cubanske regering kræver, at alle rejsende til Cuba har en rejseforsikring. Rejseforsikringen skal købes hjemmefra før afrejse og skal dække udgifter til lægebehandling og medicinomkostninger m.v.

Ved ankomst til Cuba skal rejsende kunne fremvise et certifikat eller forsikringsbevis som angiver forsikringsforhold. Rejseforsikringen skal være gyldig under hele opholdet i Cuba.

Vi anbefaler altid, at du har en god rejseforsikring med i bagagen, når du skal afsted på drømmerejsen. Derudover er det også en rigtig god idé at tegne en afbestillingsforsikring.

Klik her for at gå til vores side om forsikring, hvor du kan læse mere om vores anbefalinger.

FØR REJSEN

Valuta, prisniveau & drikkepenge

Valutasituation i Cuba er kompliceret, så det er vigtigt du læser nedenstående information grundigt igennem inden afrejse, så du er godt forberedt.
Hos TourCompass anbefaler vi at du medbringer kontanter i USD, EUR eller GBP til dit forbrug på hele rejsen.

Cubas valuta hedder peso (CUP).

Du kan først veksle til pesos (CUP) ved ankomst til Cuba. Du kan veksle penge i lufthavnen ved ankomst, på et vekselkontor (kaldet Cadeca) eller i bankerne. Vi anbefaler, at du max. veksler 100 EUR til cubanske pesos, da det kun er på lokale markeder eller i supermarkedet, du har brug for dem.

Du må ikke tage cubanske pesos med ud af landet. Vi anbefaler derfor, at du bruger alle dine pesos, mens du er i Cuba. Hvis du har overskydende pesos, skal de omveksles, inden du rejser hjem. Der er et vekselkontor i lufthavnen. Omvekslingskursen er ikke ret god, og det er ikke altid, de har udenlandsk valuta nok på lager til at kunne omveksle.

Vælger du at hæve penge på et vekselkontor, i banken eller i en ATM, bliver der pålagt et vekselgebyr af en betydelig størrelse, der ikke er i den rejsendes favør. Der kan kun hæves pesos (CUP). Du skal fremvise dit pas, hvis du hæver på et vekselkontor eller i banken.

Bemærk, vekselkursen kan være forskellig, om du hæver på et vekselkontor, i banken, i en ATM eller betaler med kreditkort. I øjeblikket gives der en meget dårlig kurs, når der hæves i en ATM og betales med kreditkort.

Den cubanske pesos er svag, og du vil opleve, at der kan være stor forskel på den officielle vekselkurs, og den vekselkurs, der f.eks. tilbydes på overnatningssteder og restauranter. Derfor vil de fleste privatejede virksomheder, som casa particulares, hoteller og restauranter kun tage imod udenlandske valuta i kontanter EUR, USD eller GBP (ingen pesos og ingen kreditkort).

Muligheden for brug af kreditkort er meget begrænset. Få statsejede virksomheder kan kræve, at du betaler med kreditkort f.eks. biludlejningsselskaberne og på benzinstationer.
Bemærk, at dine kreditkort ALDRIG må være udstedt af en amerikansk bank, så vil det blive afvist.
Vi anbefaler at du bruger dit kreditkort så lidt som muligt, pga. den dårlige vekselkurs.

Hos TourCompass anbefaler vi derfor, at du medbringer kontanter i EUR, USD eller GBP til dit forbrug for hele din rejse i Cuba, da det vil være mest fordelagtigt for dig.
Vi anbefaler, at du benytter værdiboksen på dit hotel eller casa particular til at opbevare ekstra kontanter og aldrig går rundt med mange penge på dig.

Når du medbringer EUR, USD eller GBP i kontanter, skal det være i små sedler (og ingen mønter).

På vores velkomstmøde i Havanna vil vores lokale samarbejdspartner give dig de mest opdaterede informationer om valuta i Cuba.

Få en idé om prisniveauet i landet her.

Det er kutyme og velset at give drikkepenge i de latinamerikanske lande, men det er frivilligt, og det er helt op til dig, hvor meget du ønsker at give.

Nedenstående guide er vejledende:

  • Casa particulares: ca. 4 EUR pr. overnatning
  • Guide: 2 til 5 EUR pr. person pr. dag.
  • Chauffør: 1 til 2 EUR pr. person pr. dag.
  • Stuepige: 1 EUR pr. person pr. dag.
  • Piccolo: 1 EUR pr. stk. bagage.
  • Tjener: 10 % af regningen. På All Inclusive lægger man 1 EUR pr. person pr. dag.
  • Taxi: 1 EUR eller rund beløbet op på kortere ture – mere hvis taxichaufføren har kørt en udflugt.

Ovenstående guide til drikkepenge er i EUR, men drikkepengene kan også afregnes i den lokale valuta på destinationen (CUP).

Mad & allergier

På langt de fleste af vores destinationer er vi i stand til at tage hensyn til allergier, samt allergener eller præferencer vedr. mad, dog er det vigtigt, at du oplyser os om dette, når du booker rejsen.

Telefoni, Wi-Fi & elektricitet

Telefon & wi-fi:

Det er dyrt at bruge data og roaming i udlandet, hvis det ikke allerede er inkluderet i dit mobilabonnement. Du kan kontakte dit mobilselskab og høre hvilke services, der er inkluderet i dit abonnement, samt hvilke priser, der gælder for dig på forskellige destinationer.

Hvis du ikke allerede har data og roaming gældende for udlandet inkluderet i dit mobilabonnement, anbefaler vi, at du bruger det gratis wi-fi, når du er på dit hotel eller på restaurant. Så kan du ringe og skrive hjem via forskellige tjenester som f.eks. Messenger eller WhatsApp. Wi-fi er stadigt ikke så udbredt som herhjemme, og forbindelsen kan også være meget langsom. Ikke alle casa particulares tilbyder wi-fi.

Hvis du gerne vil være online hele tiden, er den billigste løsning, at du køber et lokalt SIM-kort inkl. data ved ankomst til Cuba.

Vores lokale partner i Cuba kan være behjælpelig med at skaffe dig et cubansk SIM-kort som inkluderer 6 GB data, 100 minutters lokal taletid samt 100 lokale sms’er. Dette SIM-kort kan du bestille og betale kontant på velkomstmødet i Havanna (ca. 50 USD/EUR). Vores partner vil skaffe SIM-kortet til dig og være behjælpelig med at installere det på din telefon (pasinfo nødvendigt). Har du lejet bil i Cuba anbefaler vi altid at du tilkøber dette SIM-kort, så du let kan få fat i vores partner eller biludlejningskontoret, hvis der opstår spørgsmål, imens du er på landevejene.

Elektricitet:

Cuba har ikke standardiseret strøm, og der kan både være 110 og 220 volt i stikkontakten. Stikkene er amerikansk model med to ”flade” ben. Derfor er det vigtigt at medbringe en adapter.

Pakkeliste

Sørg altid for at have alle vigtige og uundværlige ting i din håndbagage. Det gælder f.eks. pas, visum, vaccinationskort, kreditkort, penge, forsikringsdokumenter, rejsedokumenter, computer, mobiltelefon, samt evt. information om din sundhedstilstand og livsvigtig medicin.

Vær opmærksom på, at der er begrænset mulighed i Cuba for at købe ting, som er udbredte herhjemme, f.eks. toiletartikler, solcreme, medicin m.m.
Du bør derfor have de ting, du finder nødvendige med hjemmefra.

Indførelse af planteprodukter til EU

Det er ikke tilladt for rejsende at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter fra rejser i lande uden for EU, uden at disse følges af et plantesundhedscertifikat. Reglerne er også gældende for mindre mængder af planter og planteprodukter.

Du kan læse mere om reglerne her.

Rejsende med indskrænket bevægelighed

Vi gør opmærksom på, at vores rejser generelt ikke er egnede for bevægelseshæmmede personer. Kontakt os gerne for information om mulighederne i forhold til dine specifikke behov.

FLYREJSEN

Flybilletter

Flybilletten er hos de fleste flyselskaber elektroniske (e-billetter).

Det er vigtigt, at du tjekker dit navn for stavefejl, da dit navn på reservationen skal stå nøjagtigt som i dit pas. Hvis du har rettelser til dit navn, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vær opmærksom på, at dette kan medføre et gebyr fra flyselskabet.

Sædereservation

Flyselskabet vil tildele dig en plads ombord på flyet ved check-in, hvis du har specifikke ønsker til placering i flyet, kan du på flyselskabets hjemmeside eller i deres app selv foretage en sædereservation. Vær opmærksom på, at de fleste flyselskaber kræver betaling for en sædereservation.

Det varierer, hvornår flyselskaberne åbner for sædereservation, men som hovedregel kan du booke sæder fra bookingtidspunktet og indtil 48 timer før afgang.

Vi gør desuden opmærksom på, at flyselskabet har fuld rådighed over alle sæder på flyet, og at de derfor altid har ret til at foretage ændringer på reservationen.
Laver du ikke en sædereservation inden afrejse, vil flyselskabet tildele dig en plads ved check-in.

Check-in

Ved check-in skal du bruge dit pas og din bookingreference, som fremgår af din rejseplan.

Vi anbefaler, at du downloader flyselskabets app på din telefon. I appen er der mulighed for online check-in, som typisk åbner 24 til 48 timer før afrejse. I appen kan du også holde dig opdateret om flyændringer og anden vigtig information om din flyrejse.

Bemærk venligst, at der kan være ændrede flytider i forhold til den rejseplan, du modtog ved booking af rejsen. Det er altid flytiderne i flyselskabets app eller på flyselskabets hjemmeside, der er gældende.

I lufthavnen

Vi anbefaler, at du møder op i lufthavnen senest 2 timer før afrejse. Du kan med fordel holde dig opdateret på lufthavnens hjemmeside for seneste opdateringer.

Bagage

Vi benytter mange forskellige flyselskaber til vores rejsemål. De nøjagtige regler for håndbagage og indtjekket bagage kan du tjekke på flyselskabets hjemmeside eller i deres app.

I Cuba rejser du både rundt i minibusser og almindelige busser.

Busserne i Cuba har en begrænsning på 20 kg bagage pr. person. Vejer din bagage mere, vil der blive tillagt et gebyr, som betales lokalt.

Vær opmærksom på, at din bagage må være fordelt i henholdsvis én kuffert, samt én rygsæk som håndbagage (det er ikke tilladt at medbringe en trolley som håndbagage i minibusserne).

Forsinket bagage

Skulle din bagage blive forsinket, skal du ved ankomst henvende dig til personalet i bagageområdet i lufthavnen og anmelde din manglende bagage.

Det er vigtigt, at du har din bagagekvittering, når du skal udfylde din PIR- rapport (Property Irregularity Rapport).

Vær opmærksom på, at du ikke må forlade bagageområdet i lufthavnen, før du har fået udfyldt rapporten.

I tilfælde af forsinket bagage beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner, som vil sørge for, at din guide/chauffør venter på dig.

Flyforsinkelser eller aflysninger

Skulle der ske ændringer i forbindelse med din flyreservation inden afrejse, kontakter vi dig naturligvis med information om dette.

Opstår der flyforsinkelse efter check-in, er det flyselskabet, som har ansvaret for at ombooke din flyrejse. De vil typisk booke næste mulige afgang og sørge for eventuel forplejning og overnatning, hvis det skulle være nødvendigt.

Vores samarbejdspartner tjekker selv eventuelle ændringer i ankomsttidspunkter og vil naturligvis stadig vente på dig, også selvom dit fly skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller aflysning betyder, at flyselskabet ombooker dig til et andet flynummer efter, du er ankommet i lufthavnen, beder vi dig kontakte os på TourCompass’ nødnummer.

PÅ DESTINATIONEN

Immigration & Told

Immigration:

Når du ankommer til din endelige destination, går du gennem immigrationen. Her tjekkes dit pas samt eventuelle indrejsepapirer og visum. Mange steder skal du afgive fingeraftryk, og der tages ligeledes et billede af dit ansigt til biometrisk genkendelse. Du kan også blive stillet spørgsmål om dine rejseplaner i landet og evt. adresse på dit overnatningssted.

 

Told:
Når du er kommet gennem immigrationen og har samlet din bagage op, skal du gennem tolden. Har du intet at fortolde, kan du gå gennem ”nothing to declare”. Har du derimod noget at fortolde, er det vigtigt, at du går gennem ”declare”. Det er dit eget ansvar at tjekke, hvilke toldregler, der er gældende i det land, du rejser til.

Ankomst

Ved ankomst bliver du mødt af en guide/chauffør, som står klar til at tage imod dig med et TourCompass-skilt.

Kan du mod forventning ikke finde din guide/chauffør, beder vi dig kontakte vores lokale samarbejdspartner på deres nødnummer, som fremgår af dine rejsedokumenter.

Hotel check-in & check-out

Normal check-in er typisk kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med at få dit værelse før dette tidspunkt. Ønsker du tidlig check-in, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.

Ved check-in vil receptionisten oftest registrere dit kreditkort og muligvis reservere et beløb. Dette er ikke en ekstra udgift, men almindelig kutyme på hoteller for at sikre betaling af evt. forbrug fra minibar eller lignende. Ved check-out bliver beløbet automatisk frigivet, hvis du ikke har gjort brug af dette.

Det er meget normalt, at hotellerne tager en kopi af dit pas. Dette er nogle steder et krav fra de lokale myndigheder.

Ved afrejse er der normal check-out omkring kl. 10.00. Skal du først rejse videre om eftermiddagen eller aftenen, kan du få opbevaret din bagage indtil, du skal afsted. Ønsker du i stedet sen check-out, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.

Casa Particulares:

Casa particulares, eller casas, er en privat form for indkvartering, hvor du bor hjemme hos en cubansk familie. Det kan bedst sammenlignes med et Bed & Breakfast.

Læs mere om at bo på casa particular her.

Rejseform & transport

I tilfælde af uforudsete forhold som fx dårligt vejr, blokerede veje eller andet, kan det blive nødvendigt at ændre i rækkefølgen af sightseeingture og seværdigheder i dagsprogrammerne.

Brug for hjælp undervejs?

Vi har et 24-timers nødnummer, så du altid kan komme i kontakt med os, hvis der skulle opstå uforudsete hændelser undervejs på din rejse. Derudover får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vores samarbejdspartnere på destinationen. I nogle tilfælde kan det være nemmest og hurtigst at kontakte vores samarbejdspartnere pga. tidsforskelle, hvis du f.eks. skulle havne i en situation, hvor din opsamling til en tur eller transfer er mere end 15 min. forsinket.

EFTER REJSEN

Ris & Ros / kontakt

Vi lever af glade gæster, og vi vil derfor meget gerne høre fra dig efter hjemkomst. Send os en mail på info@tourcompass.dk eller ring til os på tlf.: 89 93 43 89.

Latinamerika
Tom Søndergaard

Tom er vores Latinamerika-specialist. Han har siden midten af 1990erne rejst utallige gange i Mellem- og Sydamerika og han elsker at hjælpe andre med at komme på drømmerejsen dertil.

Se åbningstider
Mandag - Torsdag 10-16
Fredag 10-14