Bedste rejsetid
New Zealand har et mildt og varieret klima, der skifter afhængigt af årstid og region. Landet ligger på den sydlige halvkugle, så årstiderne er modsat dem, vi kender i Europa. I New Zealand ligger sommeren fra december til februar, efteråret fra marts til maj, vinteren fra juni til august og foråret fra september til november.
Kystområderne har generelt milde temperaturer året rundt, mens det indre af Sydøen og højlandet kan være koldere om vinteren – ofte med sne. Nordøen er generelt varmere end Sydøen, og det nordligste område har et subtropisk præg om sommeren.
Der kan falde nedbør året rundt, men mængderne varierer meget fra sted til sted. Vestkysten af Sydøen hører til de mest regnfulde områder i New Zealand, mens de østlige kyststrækninger ofte er tørrere og mere solrige.
Vejret kan skifte hurtigt, især i bjergområderne, så det er en god idé at være forberedt på både sol, vind og regn, uanset årstid. Man siger faktisk, at alle fire årstider kan opleves på én og samme dag i New Zealand.
Du kan se gennemsnitstemperaturer og nedbør i udvalgte newzealandske byer her:
Nordøen (Auckland – Rotorua – Wellington):
Vejrstatistik for Auckland: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gennemsnitlig maks. temp. | 23 | 23 | 22 | 20 | 17 | 15 | 14 | 15 | 16 | 17 | 19 | 21 |
Gennemsnitlig min. temp. | 17 | 17 | 16 | 14 | 12 | 11 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 15 |
Gennemsnitlig nedbør i mm | 67 | 59 | 67 | 78 | 93 | 101 | 109 | 100 | 89 | 75 | 70 | 84 |
Vejrstatistik for Rotorua: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gennemsnitlig maks. temp. | 23 | 23 | 21 | 18 | 14 | 12 | 11 | 13 | 14 | 16 | 19 | 21 |
Gennemsnitlig min. temp. | 12 | 12 | 11 | 9 | 7 | 5 | 4 | 5 | 6 | 7 | 9 | 11 |
Gennemsnitlig nedbør i mm | 57 | 45 | 46 | 57 | 61 | 77 | 73 | 74 | 66 | 58 | 52 | 82 |
Vejrstatistik for Wellington: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gennemsnitlig maks. temp. | 19 | 20 | 18 | 16 | 14 | 12 | 12 | 12 | 13 | 14 | 16 | 18 |
Gennemsnitlig min. temp. | 15 | 15 | 14 | 12 | 11 | 9 | 8 | 8 | 9 | 10 | 12 | 14 |
Gennemsnitlig nedbør i mm | 53 | 51 | 58 | 72 | 77 | 92 | 90 | 83 | 67 | 77 | 66 | 65 |
Sydøen (Christchurch – Nelson/Abel Tasman NP – Queenstown – Franz Josef – Dunedin):
Vejrstatistik for Christchurch: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gennemsnitlig maks. temp. | 22 | 22 | 20 | 17 | 14 | 11 | 11 | 12 | 14 | 16 | 18 | 20 |
Gennemsnitlig min. temp. | 12 | 12 | 10 | 8 | 6 | 3 | 3 | 4 | 5 | 6 | 8 | 11 |
Gennemsnitlig nedbør i mm | 36 | 34 | 37 | 46 | 43 | 50 | 45 | 44 | 32 | 47 | 41 | 44 |
Vejrstatistik for Nelson/Abel Tasman NP: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gennemsnitlig maks. temp. | 21 | 21 | 20 | 17 | 14 | 12 | 11 | 12 | 14 | 16 | 18 | 20 |
Gennemsnitlig min. temp. | 13 | 13 | 11 | 8 | 6 | 3 | 3 | 4 | 6 | 7 | 9 | 12 |
Gennemsnitlig nedbør i mm | 93 | 72 | 82 | 97 | 102 | 112 | 96 | 104 | 103 | 111 | 95 | 106 |
Vejrstatistik for Queenstown: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gennemsnitlig maks. temp. | 16 | 17 | 15 | 11 | 8 | 5 | 4 | 5 | 7 | 10 | 13 | 16 |
Gennemsnitlig min. temp. | 6 | 6 | 5 | 3 | 1 | -2 | -2 | -2 | -1 | 1 | 3 | 6 |
Gennemsnitlig nedbør i mm | 59 | 62 | 40 | 52 | 48 | 29 | 50 | 38 | 36 | 64 | 68 | 71 |
Vejrstatistik for Franz Josef: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gennemsnitlig maks. temp. | 17 | 17 | 16 | 14 | 12 | 10 | 9 | 10 | 11 | 13 | 14 | 16 |
Gennemsnitlig min. temp. | 12 | 12 | 11 | 10 | 8 | 6 | 6 | 6 | 7 | 8 | 9 | 11 |
Gennemsnitlig nedbør i mm | 231 | 149 | 224 | 210 | 228 | 200 | 198 | 219 | 258 | 269 | 243 | 237 |
Vejrstatistik for Dunedin: | JAN | FEB | MAR | APR | MAJ | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DEC |
Gennemsnitlig maks. temp. | 16 | 16 | 15 | 14 | 12 | 10 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 15 |
Gennemsnitlig min. temp. | 12 | 12 | 11 | 10 | 9 | 7 | 6 | 7 | 7 | 8 | 9 | 11 |
Gennemsnitlig nedbør i mm | 34 | 43 | 25 | 27 | 29 | 25 | 25 | 24 | 16 | 36 | 40 | 34 |
Pas & visum
Som dansk statsborger skal du have et gyldigt pas og en NZeTA-rejsetilladelse for at komme ind i New Zealand.
Udløbsdatoen på dit pas skal ligge mindst tre måneder efter den dag, du planlægger at rejse ud af landet igen.
Hvis du rejser gennem et andet land på vej til eller fra New Zealand, skal du tjekke indrejsekravene for det pågældende land. Mange lande kræver, at dit pas er gyldigt i mindst seks måneder efter opholdets afslutning – også selvom du kun er i transit og ikke passerer gennem immigrationen.
Bemærk: Det er også dit eget ansvar at undersøge, om du har brug for et visum til transitlufthavne undervejs.
NZeTA:
Danske statsborgere behøver ikke at have visum til New Zealand for rejser, der varer under 3 måneder, da Danmark er på listen over lande, der er visumfritaget. Dog skal du have en godkendt elektronisk rejsetilladelse – den såkaldte New Zealand Electronic Travel Authority (NZeTA).
Den letteste, hurtigste og billigste måde at ansøge på er ved at downloade deres mobil-app: NZeTA. Du kan også gøre det online via dette link: https://nzeta.immigration.govt.nz/
Du skal have følgende ting klar, når du påbegynder ansøgningen:
- Pas (det pas du skal rejse til New Zealand med. Husk at tjekke gyldigheden)
- Kreditkort (til betaling af NZeTA, der koster 17 NZD, hvis du ansøger via appen, og 23 NZD, hvis du ansøger via hjemmesiden. Du skal også betale en IVL-afgift på 100 NZD. Læs mere om dette under punktet ”rejsedokumenter” her på siden).
- Hvis du ansøger via mobiltelefonen, kan du blot bruge telefonens kamera til at tage et billede.
NZeTA er gyldig i to år for ophold i New Zealand i op til tre måneder ad gangen. Behandlingstiden er ca. 72 timer, men vi anbefaler, at du starter din ansøgning i god tid inden afrejse. Du modtager din godkendte NZeTA på mail og skal medbringe den til New Zealand.
Læs mere om ansøgningsprocessen samt vigtig info omkring valide fotos her.
Læs mere om kravene for at få godkendt din NZeTA-ansøgning, og se listen over de lande, hvis statsborgere er visumfritaget og kan ansøge om NZeTA her.
Reglerne om visum kan ændres med kort varsel, og vi anbefaler, at du holder dig opdateret på den newzealandske regerings immigrationshjemmeside.
Er du ikke dansk statsborger, eller er du i tvivl om indrejsereglerne til New Zealand, kan du rette henvendelse til det newzealandske konsulat i København eller den newzealandske ambassade i Stockholm. Husk, at det er dit eget ansvar at undersøge disse regler forud for rejsen.
Du kan også finde nyttige oplysninger på Udenrigsministeriets hjemmeside.
Rejsedokumenter
Inden afrejse kan du downloade vores app her. Heri kan du finde dine rejsedokumenter og kontaktinformation til TourCompass og vores lokale samarbejdspartner i New Zealand.
Husk at læse rejsedokumenterne grundigt igennem, og mød op på de angivne mødesteder og tidspunkter.
Vi anbefaler desuden, at du downloader appen WhatsApp til din smartphone og tilføjer vores samarbejdspartners telefonnumre. Her kan du gratis sende beskeder og ringe til dem, når du er på wi-fi-forbindelse.
Visitor Conservation and Tourism Levy (IVL):
New Zealand har en obligatorisk turistafgift, International Visitor Conservation and Tourism Levy, forkortet IVL, som opkræves samtidig med, at du ansøger og betaler for din NZeTA-indrejsetilladelse.
Afgiften er p.t. 100 NZD pr. person. Denne afgift bruges bl.a. til at finansiere naturbevarelse og infrastruktur i New Zealand.
Du vil blive bedt om at vise en kvittering på, at du har betalt denne afgift, ved ankomst i New Zealand.
New Zealand Traveller Declaration (NZTD):
Alle rejsende skal udfylde en New Zealand Traveller Declaration (NZTD), som indeholder oplysninger om rejsen, told, indrejse og biosikkerhed. Formularen skal udfyldes digitalt, enten online eller via NZTD-mobilappen.
Du kan udfylde formularen tidligst 24 timer før, du påbegynder din rejse til New Zealand.
Du skal have følgende ting klar, når ansøgningen påbegyndes:
- Dit pas
- Flydetaljer
- Kontaktinformation
- Immigrationsstatus (NZeTA)
- Information om, hvilke ting du tager med ind i landet
Når formularen er udfyldt, modtager du en e-mail med et referencenummer, som skal bruges i tilfælde af, at du skal ændre noget i din formular. Du behøver ikke printe noget ud. Din formular er automatisk registreret sammen med dit pasnummer.
Du kan læse mere om formularen her.
Du kan se en video om, hvordan formularen udfyldes, hvis du er i tvivl om noget, her.
Vaccinationer
Vi råder dig til at kontakte en speciallæge, din praktiserende læge eller en autoriseret vaccinationsklinik. Du kan også læse mere omkring reglerne for rejsevaccinationer hos Statens Serum Institut.
Vær opmærksom på reglerne omkring gul feber – særligt hvis du rejser ind via et andet land, hvor der findes gul feber. Nogle lande har krav om bevis for gul feber-vaccination ved indrejse. Hav derfor altid dit vaccinationsbevis med dig i håndbagagen, når du rejser.
Få 10% i rabat på vaccinationer
Når du bestiller en rejse hos Tourcompass.dk, kan du få 10% rabat hos følgende vaccinationsklinikker:
- Rejseklinikken.dk, Ordrupvej 60, 4., 2920 Charlottenlund
- Vaccination.dk, Ørestads Boulevard 5, 2300 København S
- Medicinsk Speciallægeklinik, Jens Baggesens Vej 90 B, 8200 Aarhus N
- Danske Lægers Vaccinations Service – flere klinikker i Danmark
På alle hjemmesider kan du bestille tid og få yderligere vejledning om vaccinationer. Ved tidsbestilling bedes du henvise til os, og ved konsultationen bedes du medbringe din ordrebekræftelse, så rabatten kan blive fratrukket.
Rejsebetingelser
Læs venligst vores generelle rejsebetingelser grundigt, da disse er en del af aftalevilkårene i forbindelse med rejser købt hos TourCompass. Rejser købt hos os er omfattet af ”Loven om pakkerejser”.
Klik her for at læse vores rejsebetingelser.
Rejseforsikringer
Vi anbefaler altid, at du har en god rejseforsikring med i bagagen, når du skal afsted på drømmerejsen. Derudover er det også en rigtig god idé at tegne en afbestillingsforsikring.
Klik her for at gå til vores side om forsikring, hvor du kan læse mere om vores anbefalinger.
Valuta, prisniveau & drikkepenge
Valuta:
I New Zealand hedder møntenheden newzealandske dollars. Du kan finde den aktuelle kurs på newzealandske dollars her.
Visa- og Mastercard kan bruges overalt i New Zealand. Du kan også hæve penge i banker og hæveautomater overalt i landet.
Prisniveau:
Få en idé om prisniveauet i landet her.
Drikkepenge:
Drikkepenge er ikke forventet i New Zealand – heller ikke på restauranter og barer. Hvis du har haft en god oplevelse med en guide eller fået en ekstra god service på en restaurant, er det velset at give lidt drikkepenge, men det er helt frivilligt.
Mad & allergier
På langt de fleste af vores destinationer er vi i stand til at tage hensyn til fødevareallergier, samt allergener eller præferencer vedr. mad. Dog er det vigtigt, at du oplyser os om dette, når du bestiller rejsen.
Telefoni, wi-fi & elektricitet
Telefon & wi-fi:
Det er dyrt at bruge data og roaming i udlandet, hvis det ikke allerede er inkluderet i dit mobilabonnement. Du kan kontakte dit mobilselskab og høre, hvilke tjenester der er inkluderet i dit abonnement, samt hvilke priser, der gælder for dig på forskellige destinationer.
Hvis du ikke allerede har data og roaming gældende for udlandet inkluderet i dit mobilabonnement, anbefaler vi, at du bruger det gratis wi-fi, når du er på dit hotel eller på en restaurant. Så kan du ringe og skrive gratis hjem via forskellige tjenester som f.eks. Facetime, Messenger og WhatsApp.
Hvis du gerne vil være online hele tiden, kan du ved ankomst til New Zealand købe et lokalt SIM-kort, som udskiftes med dit eget SIM-kort i telefonen. Så får du et newzealandsk telefonnummer og data på din rejse. Du kan undervejs tanke op, hvis du løber tør for data.
Det er nu også muligt at købe et eSIM-kort til de fleste telefoner, hvor du beholder dit eget SIM-kort i telefonen, og stadig har data undervejs på din rejse. eSIM-kortet bestilles før afrejse og aktiveres ved ankomst i New Zealand.
Læs mere om, hvordan du kommer online, når du rejser i vores blog her.
Elektricitet:
I New Zealand bruger man 230–240 volt vekselstrøm med en frekvens på 50 Hz. Stikkontakterne er af typen I – et fladt, trebenet stik med to skrå ben og et lodret jordben. Husk at medbringe en adapter.
Pakkeliste
Sørg altid for at have alle vigtige og uundværlige ting i din håndbagage. Det gælder f.eks. pas, visum, vaccinationskort, kreditkort, penge, forsikringsdokumenter, rejsedokumenter, computer, mobiltelefon, samt evt. sundhedsoplysninger og livsvigtig medicin.
Indførelse af planteprodukter til EU
Det er ikke tilladt for rejsende at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter fra rejser i lande uden for EU, uden at disse følges af et plantesundhedscertifikat. Reglerne gælder også mindre mængder af planter og planteprodukter.
Du kan læse mere om reglerne her.
Rejsende med indskrænket bevægelighed
Vi gør opmærksom på, at vores rejser generelt ikke er egnede til bevægelseshæmmede personer. Kontakt os gerne for information om mulighederne i forhold til dine specifikke behov.
Flybilletter
Flybilletterne er hos de fleste flyselskaber elektroniske (e-billetter).
Det er vigtigt, at du tjekker dit navn for stavefejl, da dit navn på reservationen skal stå nøjagtigt som i dit pas. Hvis du har rettelser til dit navn, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vær opmærksom på, at dette kan medføre et gebyr fra flyselskabet.
Sædereservation
Flyselskabet vil tildele dig en plads ombord på flyet ved check-in. Hvis du har specifikke ønsker, kan du på flyselskabets hjemmeside eller i deres app foretage en sædereservation. Vær opmærksom på, at de fleste flyselskaber kræver betaling for en sædereservation.
Det varierer, hvornår flyselskaberne åbner for sædereservation, men som hovedregel kan du booke sæder fra bookingtidspunktet og indtil 48 timer før afgang.
Vi gør desuden opmærksom på, at flyselskabet har fuld rådighed over alle sæder på flyet, og at de derfor altid har ret til at foretage ændringer i reservationen.
Laver du ikke en sædereservation inden afrejse, vil flyselskabet tildele dig en plads ved check-in.
Check-in
Ved check-in skal du bruge dit pas og din bookingreference, som fremgår af din rejseplan.
Vi anbefaler, at du downloader flyselskabets app på din telefon. I appen er der mulighed for check-in, som åbner 24 til 48 timer før afrejse. I appen kan du også holde dig opdateret om eventuelle flyændringer og anden vigtig information om din flyrejse.
Bemærk venligst, at der kan være ændrede flytider i forhold til den rejseplan, du modtog ved booking af rejsen. Det er altid flytiderne i flyselskabets app eller på flyselskabets hjemmeside, der er gældende.
I lufthavnen
Vi anbefaler, at du møder op i lufthavnen senest 2 timer før afrejse. Du kan med fordel holde dig opdateret på lufthavnens hjemmeside for de seneste opdateringer.
Bagage
Vi benytter mange forskellige flyselskaber til vores rejsemål. De nøjagtige regler for håndbagage og indtjekket bagage, kan du finde på flyselskabets hjemmeside eller i deres app.
Hvis der benyttes indenrigsfly i dit program, skal du være opmærksom på, at den tilladte bagagemængde kan være anderledes end på dit oversøiske fly. Det er som regel altid muligt at tilkøbe ekstra bagage lokalt.
Forsinket bagage
Skulle din bagage blive forsinket, skal du ved ankomst i lufthavnen henvende dig til personalet i bagageområdet og anmelde din manglende bagage.
Det er vigtigt, at du har din bagagekvittering, når du skal udfylde din PIR- rapport (Property Irregularity Report).
Vær opmærksom på, at du ikke må forlade bagageområdet i lufthavnen, før du har fået udfyldt rapporten.
I tilfælde af forsinket bagage beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner og sikre dig, at din guide/chauffør venter på dig.
Flyforsinkelser eller aflysninger
Skulle der ske ændringer i forbindelse med din flyreservation inden afrejse, kontakter vi dig naturligvis med information om dette.
Opstår der en flyforsinkelse efter check-in, er det flyselskabet, som har ansvaret for at ombooke din flyrejse. De vil typisk booke næste mulige afgang og sørge for eventuel forplejning og overnatning, hvis det skulle være nødvendigt.
Vores samarbejdspartner tjekker selv eventuelle ændringer i ankomsttidspunkter og vil naturligvis stadig vente på dig, også selvom dit fly skulle være forsinket.
Hvis en forsinkelse eller aflysning betyder, at flyselskabet ombooker dig til et andet flynummer, efter du er ankommet i lufthavnen, beder vi dig kontakte os på TourCompass’ nødnummer.
Immigration & Told
Immigration:
Ved ankomst til din endelige destination, går du gennem immigrationen. Her tjekkes dit pas, indrejsepapirer og evt. visum. Mange steder skal du afgive fingeraftryk, og der tages ligeledes et billede af dit ansigt til biometrisk genkendelse. Du kan også blive stillet spørgsmål om dine rejseplaner i landet og evt. adresse på dit overnatningssted.
Told:
Når du er kommet gennem immigrationen og har samlet din bagage op, skal du gennem tolden. Har du intet at fortolde, kan du gå gennem ”Nothing to declare”. Har du derimod noget at fortolde, er det vigtigt, at du går gennem ”Declare”. Det er dit eget ansvar at tjekke, hvilke toldregler der er gældende i det land, du rejser til.
Når du rejser til New Zealand, skal du være opmærksom på, at du skal udfylde en obligatorisk formular, New Zealand Traveller Declaration (NZTD), som bl.a. indeholder spørgsmål om, du har noget at fortolde. New Zealand har strenge regler for, hvad der må og ikke må indføres i landet. Læs mere om denne formular under sektionen ‘Rejsedokumenter’.
Ankomst
Ved ankomst bliver du mødt af en guide/chauffør, som står klar til at tage imod dig med et TourCompass-skilt.
Kan du mod forventning ikke finde din guide/chauffør, beder vi dig kontakte vores lokale samarbejdspartner på deres nødnummer, som fremgår af dine rejsedokumenter.
Hotel check-in & check-out
Normal check-in er typisk kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med at få dit værelse før dette tidspunkt. Ønsker du tidlig check-in, kan du – mod betaling – bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.
Ved check-in vil receptionisten oftest registrere dit kreditkort og muligvis reservere et beløb. Dette er ikke en ekstra udgift, men almindelig kutyme på hoteller for at sikre betaling af eventuelt forbrug fra minibar eller lignende. Ved check-out bliver beløbet automatisk frigivet, hvis du ikke har gjort brug af dette.
Det er meget normalt, at hotellerne tager en kopi af dit pas. Dette er nogle steder et krav fra de lokale myndigheder.
Ved afrejse er der normal check-out omkring kl. 10.00. Skal du først rejse videre om eftermiddagen eller aftenen, kan du få opbevaret din bagage, indtil du skal afsted. Ønsker du i stedet sen check-out, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.
Rejseform & transport
I tilfælde af uforudsete forhold som f.eks. dårligt vejr, blokerede veje eller andet, kan det blive nødvendigt at ændre i rækkefølgen af sightseeingture og seværdigheder i dagsprogrammerne.
I New Zealand kan du vælge at komme fra A til B på en sightseeing-transfer med guide, eller du kan vælge friheden ved selv at køre rundt i landet i lejebil. Du kan også vælge en kombination af begge transportmuligheder.
Sightseeing-transfer:
Her foregår transporten mellem destinationerne i små, internationale grupper med en lokal guide, der ikke blot viser dig de store seværdigheder, men også kender de skjulte perler og gode historier. Vi kalder det sightseeing-transfer – en rejseform med spændende stop undervejs, så du får mest muligt ud af din rejse og blot kan slappe af og nyde oplevelserne, der venter på stribe.
Kør selv i New Zealand:
På nogle af vores rejser i New Zealand foregår hele eller dele af rejsen som kør selv. New Zealand er et forholdsvis nemt kør selv-land, og det giver en fantastisk frihed at have egen bil og selv bestemme, hvor og hvornår der skal laves et stop.
Vi benytter AVIS biludlejning i New Zealand. Her er nogle af de ting, du skal være opmærksom på, når du lejer bil i New Zealand:
- Minimumsalderen for at leje bil er 21 år. Der er ingen maksimumalder for at leje bil.
- Ved afhentning af din udlejningsbil skal du fremvise dit pas og kørekort i fysisk form. Hvis ikke dit kørekort er på engelsk, skal du få lavet et internationalt kørekort og medbringe det på rejsen sammen med dit fysiske kørekort (midlertidige kørekort accepteres ikke).
- Der skal lægges et sikkerhedsdepositum ved billejens start på ca. 100 NZD. Dette beløb bliver reserveret/trukket på dit kredit- eller debetkort*. Kortet skal være påført lejers navn. Husk at medbringe dit kort i fysisk form (ikke blot digitalt på telefonen). Sikkerhedsdepositummet bliver tilbageført ved billejens afslutning.
Hvis du tilkøber andre ydelser direkte hos AVIS, vil de også blive trukket fra dit debet- eller kreditkort. Vær opmærksom på, at der kan være et gebyr på kreditkort på 2-3 % af transaktionsbeløbet.
*Hvis du medbringer et debetkort, skal det være enten et Visa- eller MasterCard, og det lejers navn skal stå på kortet. - Vores billeje inkluderer: Kaskoforsikring uden selvrisiko (LDW), vejhjælp (til mekaniske problemer), skader på dæk og sidespejle, fri kilometer og evt. envejslejegebyr.
- Billejen inkluderer ikke en GPS. Vi anbefaler, at du køber et newzealandsk SIM-kort med data ved ankomst til New Zealand, så du kan bruge navigationstjenester som f.eks. Google Maps undervejs.
Du kan også købe et eSIM-kort til din telefon. Læs mere om det i vores afsnit om telefoni i New Zealand her på siden.
Bemærk at der i New Zealand ikke er nogen obligatorisk ansvarsforsikring inkluderet i billejen, som vi kender det fra andre steder i verden. Det skyldes at landet har en statsdrevet forsikringsordning kaldet Accident Compensation Corporation (ACC), der dækker alle personer i New Zealand (inklusive turister) for personskader som følge af ulykker under et no-fault-system. - Tilkøbsforsikringer: Det er muligt at tilkøbe en ekstra vejhjælpsforsikring lokalt, som dækker andre ting end mekaniske problemer. Det kan være mistede bilnøgler, dækskifte, ødelagt sidespejl m.m.
- Evt. børnesæder skal bestilles samtidig med bestilling af rejsen, men skal først betales lokalt ved afhentning af bilen i New Zealand. Læs mere her. Se priser i lejekontrakten, som vi linker til nedenfor.
- Det er muligt at tilkøbe ekstra chauffører lokalt, når du henter bilen. Ægtefælle og samlever er gratis at tilføje som ekstra chauffør. Se betingelser og priser i lejekontrakten, som vi linker til nedenfor.
- Udlejningsbilerne må kun køre på officielle asfalterede veje og grusveje. Der må ikke køres på strande eller gennem vandløb, dæmninger, floder eller steder, hvor der er oversvømmelser.
På Sydøen må der ikke køres på Skippers Road: en smal bjergvej nær Queenstown.
På Nordøen må der ikke køres på Ninety Mile Beach. - Ved misligholdelse af lejekontrakten eller overtrædelse af newzealandsk lovgivning bortfalder forsikringsdækningerne. Du kan læse hele lejekontrakten her for 2025/26 (på engelsk).
- Du kan se de forskellige bilmodeller her.
- Nyttige links til dit kør selv-eventyr
-
- Trafik og vejforhold:
Hold dig opdateret om aktuelle vej- og sikkerhedsforhold via NZ Transport Agency (NZTA): https://www.journeys.nzta.govt.nz/highway-conditions
Her kan du bl.a. finde information om de to pas, Haast Pass og Arthurs Pass: https://www.journeys.nzta.govt.nz/highway-conditions/west-coast
Her kan du også finde specifik information om ruten til Milford Sound: https://www.nzta.govt.nz/projects/sh94-milford-road/sh94-milford-road-status - Turistinformation – i-SITE:
Over hele New Zealand finder du de officielle i-SITE-centre, hvor du kan få lokal inspiration, tips og vejledning til dine oplevelser. Find nærmeste center her: https://www.isite.nz/find-an-isite - Natur og nationalparker:
På Department of Conservation’s hjemmeside kan du finde masser af nyttig information om nationalparker, vandreruter, dyreliv og meget mere: https://www.doc.govt.nz/
- Trafik og vejforhold:
Brug for hjælp undervejs?
Vi har et 24-timers nødnummer, så du altid kan komme i kontakt med os, hvis der skulle opstå uforudsete hændelser undervejs på din rejse. Derudover får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vores samarbejdspartnere på destinationen. I nogle tilfælde kan det være nemmest og hurtigst at kontakte vores samarbejdspartnere pga. tidsforskelle, hvis du f.eks. skulle havne i en situation, hvor din opsamling til en tur eller transfer er mere end 15 min. forsinket.
Ris & Ros / kontakt
Vi lever af glade gæster, og vi vil derfor meget gerne høre fra dig efter hjemkomst. Send os en mail på info@tourcompass.dk eller ring til os på tlf.: 89 93 43 89.