TRYGHEDSGARANTI - LÆS MERE

Praktisk information om Zanzibar

Her på siden har vi samlet de vigtigste informationer omkring vejr, visum og vaccinationer til dig, der skal til Zanzibar.

Praktisk information om Zanzibar
Praktisk information om Zanzibar

Praktisk information om Zanzibar

Her på siden har vi samlet de vigtigste informationer omkring vejr, visum og vaccinationer til dig, der skal til Zanzibar.

KLIMA

Bedste rejsetid

Zanzibar er tæt på ækvator, derfor er varmt hele året rundt. Der er gennemsnitlig 7-8 timers sol hver dag. Når det er vinter i Danmark, er det varmest på Zanzibar – vinter og sommer er byttet om. Zanzibar har ideelt ferievejr året rundt. Sommervarmen bliver tit mildnet af briserne fra havet. Havet er faktisk varmt året rundt, ligesom vejret. På østkysten er der stor forskel på flod og ebbe.
Regnsæsonen er fra slutningen af marts til midten af maj og igen fra november til december.

Vejrstatistik
JAN
FEB
MAR
APR
MAJ
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DEC
Gennemsnitstemperatur
28
28
28
27
25
25
24
25
25
26
27
27
Gennemsnitlig nedbør mm
89
56
153
401
255
68
48
47
50
97
226
194
Nattemperatur
25
25
24
23
22
20
19
19
19
21
22
24
Vandtemperatur
JAN
FEB
MAR
APR
MAJ
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DEC
Gennemsnitstemperatur
27
28
27
27
26
25
24
24
24
25
25
26

På Zanzibar er tidevandet en del af naturen. På østkysten af Zanzibar kan man opleve dette fantastiske fænomen. Ved højvande kommer vandet helt op til hotellets beskyttende kystlinjesikringer, og ved lavvande kan man gå 5-800 meter ud på havbunden og nyde Zanzibars brede strande i fulde drag.

I de ca. 12 timer, der er mellem høj og lavvande, har man rig mulighed for at bade i det fantastiske Indiske Ocean. Og er man heldig, at der er lavvande om aftenen, arrangerer hotellerne med jævne mellemrum middag på selve stranden under åben himmel – en helt igennem fantastisk oplevelse.

På nordkysten er der også tidevand, om end ikke samme grad som på østkysten. Her må man nøjes med en mindre påvirkning. Det betyder også, at vandet ved strandene typisk hurtigere bliver dybere, og det skal man være opmærksom på, når man bader – særligt med børn. Men også nordkystens strande byder på dejlige badeoplevelser.

VIGTIG INFORMATION OM DIN REJSE

Pas & visum

Du skal naturligvis medbringe dit pas på rejsen.

Danske statsborgere skal have gyldigt visum for at rejse til Tanzania. Visumansøgningen skal udfyldes online her

Inden du går i gang med selve visumansøgningen, anbefaler vi, at du grundigt gennemgår ansøgningsguiden trin-for-trin. Du kan finde guiden her.

Når du starter din visumansøgning, skal du have følgende ting klar:

  • Dit pas
  • Et digitalt pasbillede som max. må fylde 300kb og skal være i enten jpeg- eller png-format
  • En kopi af dit pas som max. må fylde 300kb og skal være i enten jpeg- eller png-format
  • En kopi af din rejseplan (du skal bruge navn og adresse på dit hotel. Hvis du bor på flere forskellige hoteller, skriver du blot navn og adresse på dit første hotel)

Du skal ansøge om et ”ordinary visa (single entry visa)”.

Dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter udrejse fra Tanzania, og der skal være 2 blanke sider til ind- og udrejsestempler i passet.

Du skal forvente, det kan tage op til 14 dage at få dit visum godkendt. Vi anbefaler, at du løbende tjekker status på hjemmesiden ovenfor, da det ikke er altid, du får en e-mail om godkendt visum. Når dit visum er godkendt, skal du printe det ud og tage det med til Tanzania.

Det er også muligt at ansøge om visum ved ankomsten til Tanzania, men vi anbefaler, du søger om det hjemmefra for at spare tid i lufthavnen.

Visumafgiften ligger på 50 USD, uanset om man søger online eller ved ankomsten til Tanzania.

Børn, som rejser alene eller med en anden voksen end deres forældre, skal medbringe dennes/disses skriftlige samtykke til rejsen, i form af en fuldmagt, samt barnets fødselsattest (på engelsk).

Reglerne om visum kan tjekkes på udenrigsministeriets hjemmeside.

Det anbefales samtidig at få bekræftet ovenstående visumregler, der kan ændre sig med kort varsel. Du kan kontakte den tanzanianske ambassade i Stockholm.

Hvis du har bestilt en kombinationstur med Tanzania og Kenya, skal du som dansk statsborger have visum til både Tanzania og Kenya. Vi henviser til vores Praktisk info om Kenya for information om, hvordan du ansøger om visum til Kenya.

 

Zanzibar

Fra 1. oktober 2024 er det lovpligtigt for alle rejsende til Zanzibar at tegne en lokal rejseforsikring. Forsikringen koster 44 USD pr person, og har man ikke tegnet den, vil man blive nægtet indrejse til Zanzibar. Forsikringen dækker KUN på Zanzibar, og det er derfor vigtigt, at du stadig tegner en rejseforsikring som normalt.

Forsikringen skal tegnes og betales online inden afrejse. Det gøres her: https://www.visitzanzibar.go.tz/. Det er også muligt at ansøge om forsikringen ved ankomsten til Zanzibar, men vi anbefaler, du søger om det hjemmefra for at spare tid i lufthavnen.

Man modtager efter tegnelsen en QR kode, som man skal medbringe og fremvise ved indrejse til Zanzibar.

Bemærk, forsikringen er lovpligtig for alle rejsende – også børn, og det er vores klare anbefaling, at du også tegner din normale rejseforsikring, da den formodentlig dækker dig bedre end denne obligatoriske Zanzibar forsikring.

Bemærk desuden, at forsikringen kun er lovpligtig for Zanzibar og altså ikke fastlands-Tanzania.

Rejsedokumenter

Inden afrejse kan du downloade vores App her, hvor du kan finde dine rejsedokumenter og kontaktinformation på TourCompass og vores lokale samarbejdspartnere.

Vi anbefaler, at du downloader app’en WhatsApp til din smartphone og tilføjer vores samarbejdspartners telefonnumre. Her kan du gratis sende beskeder og ringe til dem, når du er på wi-fi forbindelse.

Vaccinationer

Vi anbefaler, at du kontakter en speciallæge, din praktiserende læge eller en autoriseret vaccinationsklinik for information omkring vaccinationer. Du kan også læse mere om reglerne for rejsevaccinationer hos Statens Serum Institut.

Vær opmærksom på reglerne omkring gul feber – særligt hvis du rejser ind via et andet land, hvor der findes gul feber. Nogle lande har krav om bevis for gul feber-vaccination ved indrejse. Hav derfor altid dit vaccinationsbevis med dig i håndbagagen, når du rejser.

Bemærk, du skal medbringe din vaccinationsattest i en printet version ved indrejse til Tanzania.

Få 10% i rabat på vaccinationer

Når du bestiller en rejse hos Tourcompass.dk, kan du få 10% rabat hos følgende vaccinationsklinikker:

På alle hjemmesider kan du bestille tid og få yderligere vejledning om vaccinationer. Ved tidsbestilling bedes du henvise til os, og ved konsultationen bedes du medbringe din ordrebekræftelse, så rabatten kan blive fratrukket.

Rejsebetingelser

Læs venligst vores generelle rejsebetingelser grundigt, da disse er en del af aftalevilkårene i forbindelse med rejser købt hos TourCompass. Rejser købt hos os er omfattet af ”Loven om pakkerejser”.

Klik her for at læse vores rejsebetingelser.

Rejseforsikringer

Vi anbefaler altid, at du har en god rejseforsikring med i bagagen, når du skal afsted på drømmerejsen. Derudover er det også en rigtig god idé at tegne en afbestillingsforsikring.

Klik her for at gå til vores side om forsikring, hvor du kan læse mere om vores anbefalinger.

FØR REJSEN

Valuta, prisniveau & drikkepenge

Tanzanias valuta hedder tanzanian shilling (TZS) klik her.

Tanzaniansk valuta må hverken indføres eller udføres. Vi anbefaler derfor, at du veksler til shilling i lufthavnen eller hæver kontanter ved ankomsten til Tanzania.

Der er også mulighed for at betale med USD i Tanzania. Sørg for at have mindre beløb på dig (1 – 5 dollar sedler) da dette er mest gangbart på markeder, betaling af drikkepenge og lignende. Du kan også hæve penge på Visa og Master Card i minibankerne, samt betale med kortene nogle steder.

Det gøres opmærksom på at hotellerne på Zanzibar opkræver en hotelskat på USD 5 per person per dag. Beløbet opkræves ved check-out.

 

Drikkepenge

I Tanzania er det kutyme at give guider, tjenere og andet servicepersonale drikkepenge.
Derfor forventes drikkepenge, men det er selvfølgelig op til dig, hvor meget du vil give.

Som en tommelfingerregel kan du regne med følgende:

  • 10-15 USD pr. person pr. dag til guiden
  • 2 USD for bagage som portøren bærer for dig
  • 10% i barer og restauranter
  • 2 USD om dagen til stuepigen

Vi anbefaler, at du giver drikkepengene til din guide/chauffør ved slutningen af din rejse – og helst i en lukket kuvert.

Mad & allergier

På langt de fleste af vores destinationer er vi i stand til at tage hensyn til allergier, samt allergener eller præferencer vedr. mad, dog er det vigtigt, at du oplyser os om dette, når du booker rejsen.

Telefoni, Wi-Fi & elektricitet

De fleste hoteller og lodger får elektricitet fra egne generatorer, der generelt slukkes efter midnat. Husk derfor at tage en lille lommelygte med på ferien. Der er 240 volt og der bruges 3 benede stik.

I hotelbeskrivelserne på vores hjemmeside kan du se, om der er Wi-Fi på hotellerne. Vær opmærksom på, forbindelsen kan være ustabil.

Pakkeliste

Sørg altid for at have alle vigtige og uundværlige ting i din håndbagage. Det gælder f.eks. pas, visum, vaccinationskort, kreditkort, penge, forsikringsdokumenter, rejsedokumenter, computer, mobiltelefon, samt evt. information om din sundhedstilstand og livsvigtig medicin.

Medbring lyst sommertøj, lange bukser og langærmede skjorter, der beskytter mod myg efter solnedgang og om nødvendigt mod dagens sol. Undgå også helst bare fødder om aftenen pga. myg.

Vi anbefaler, at du pakker dine ting i bløde tasker, hvis du skal på safarirejse. Det er nemlig lettere at pakke safaribilerne med bløde tasker fremfor kufferter. Især kufferter i hardcase er svære at få plads til i safaribilen. Undgå derfor så vidt muligt at anvende kufferter med hårde kanter.

Der er myggenet på de fleste værelserne (eller der bliver sprøjtet for myg), men der er alligevel en god idé at medbringe myggespray og kløestillende hjemmefra.

Hvis du bevæger dig udenfor hotellet, anbefaler vi, at du klæder dig anstændigt, da meget korte shorts/nederdele, tanktops osv. kan opfattes stødende og i værste tilfælde kan udløse en bøde.

Bemærk, at al brug, import og produktion af plastikposer, som vi kender fra dagligvarehandlen, er forbudt i Tanzania. Vi anbefaler derfor, at man undgår at bruge plastikposer, når man pakker sin bagage. Brug i stedet stofposer eller poser af andet vandtæt materiale end plastik.

Indførelse af planteprodukter til EU

Det er ikke tilladt for rejsende at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter fra rejser i lande uden for EU, uden at disse følges af et plantesundhedscertifikat. Reglerne gælder også mindre mængder af planter og planteprodukter.

Du kan læse mere om reglerne her.

Rejsende med indskrænket bevægelighed

Vi gør opmærksom på, at vores rejser generelt ikke er egnede for bevægelseshæmmede personer. Kontakt os gerne for information om mulighederne i forhold til dine specifikke behov.

FLYREJSEN

Flybilletter

Hos de fleste flyselskaber er flybilletter elektroniske (e-billetter).

Det er vigtigt, at du tjekker dit navn for stavefejl, da dit navn på reservationen skal stå nøjagtigt som i dit pas. Hvis du har rettelser til dit navn, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vær opmærksom på, at dette kan medføre et gebyr fra flyselskabet.

Sædereservation

Flyselskabet vil tildele dig en plads ombord på flyet ved check-in, hvis du har specifikke ønsker til placering i flyet, kan du på flyselskabets hjemmeside eller i deres app selv foretage en sædereservation. Vær opmærksom på, at de fleste flyselskaber kræver betaling for en sædereservation.

Det varierer, hvornår flyselskaberne åbner for sædereservation, men som hovedregel kan du booke sæder fra bookingtidspunktet og indtil 48 timer før afgang.

Vi gør desuden opmærksom på, at flyselskabet har fuld rådighed over alle sæder på flyet, og at de derfor altid har ret til at foretage ændringer på reservationen.

Laver du ikke en sædereservation inden afrejse, vil flyselskabet tildele dig en plads ved check-in.

Check-in

Ved check-in skal du bruge dit pas og din bookingreference, som fremgår af din rejseplan.

Vi anbefaler, at du downloader flyselskabets app på din telefon. I appen er der mulighed for online check-in, som typisk åbner 24 til 48 timer før afrejse. I appen kan du også holde dig opdateret om flyændringer og anden vigtig information om din flyrejse.

Bemærk venligst, at der kan være ændrede flytider i forhold til den rejseplan, du modtog ved booking af rejsen. Det er altid flytiderne i flyselskabets app eller på flyselskabets hjemmeside, der er gældende.

I lufthavnen

Vi anbefaler, at du møder op i lufthavnen senest 2 timer før afrejse. Du kan med fordel holde dig opdateret på lufthavnens hjemmeside for seneste opdateringer.

Bagage

Vi benytter mange forskellige flyselskaber til vores rejsemål. De nøjagtige regler for håndbagage og indtjekket bagage kan du tjekke på flyselskabets hjemmeside eller i deres app.

Hvis der benyttes indenrigsfly i dit program, skal du være opmærksom på, at den tilladte bagagemængde kan være anderledes end på dit oversøiske fly. Det er som regel altid muligt at tilkøbe ekstra bagage lokalt.

Du skal være opmærksom op, at det ikke er tilladt at medbringe ”hard-case” kufferter i check-in på indenrigsflyvninger. Din kuffert skal være af blødt materiale, som er nemmere at pakke. Det er heller ikke tilladt at medbringe trolleyer som håndbagage på lokale indenrigsflyvninger.

Hvis man bærer f.eks. håndbagage synligt i plastikposer ved ankomsten til Zanzibar, vil man blive bedt om at aflevere dem. Dette inkluderer også plastikposer fra f.eks. ”Duty Free”.

Forsinket bagage

Skulle din bagage blive forsinket, skal du ved ankomst henvende dig til personalet i bagageområdet i lufthavnen og anmelde din manglende bagage.

Det er vigtigt, at du har din bagagekvittering, når du skal udfylde din PIR- rapport (Property Irregularity Rapport).

Vær opmærksom på, at du ikke må forlade bagageområdet i lufthavnen, før du har fået udfyldt rapporten.

I tilfælde af forsinket bagage beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner, som vil sørge for, at din guide/chauffør venter på dig.

Flyforsinkelser eller aflysninger

Skulle der ske ændringer i forbindelse med din flyreservation inden afrejse, kontakter vi dig naturligvis med information om dette.

Opstår der flyforsinkelse efter check-in, er det flyselskabet, som har ansvaret for at ombooke din flyrejse. De vil typisk booke næste mulige afgang og sørge for eventuel forplejning og overnatning, hvis det skulle være nødvendigt.

Vores samarbejdspartner tjekker selv eventuelle ændringer i ankomsttidspunkter og vil naturligvis stadig vente på dig, også selvom dit fly skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller aflysning betyder, at flyselskabet ombooker dig til et andet flynummer efter, du er ankommet i lufthavnen, beder vi dig kontakte os på TourCompass’ nødnummer.

PÅ DESTINATIONEN

Immigration & Told

Immigration :

Når du ankommer til din endelige destination, går du gennem immigrationen. Her tjekkes dit pas samt eventuelle indrejsepapirer og visum. Mange steder skal du afgive fingeraftryk, og der tages ligeledes et billede af dit ansigt til biometrisk genkendelse. Du kan også blive stillet spørgsmål om dine rejseplaner i landet og evt. adresse på dit overnatningssted.

 

Told:
Når du er kommet gennem immigrationen og har samlet din bagage op, skal du gennem tolden. Har du intet at fortolde, kan du gå gennem ”nothing to declare”. Har du derimod noget at fortolde, er det vigtigt, at du går gennem ”declare”. Det er dit eget ansvar at tjekke, hvilke toldregler, der er gældende i det land, du rejser til.

Ved ankomst til din endelige destination skal du igennem landets immigration. Her tjekkes dit pas og evt. visum eller andre indrejsepapirer. Du kan også blive stillet spørgsmål om dine rejseplaner i landet og evt. adresse på dit overnatningssted. Nogle steder tages der både billede af dig og laves fingeraftryk.

I Tanzania skal der udfyldes ankomst- og udrejseformularer.

Under punktet, hvor du skal udfylde adressen i Tanzania, påfører du navnet på det første hotel/lodge, hvor du skal overnatte.

Ankomst

Når du kommer ud i ankomsthallen i lufthavnen, vil du blive modtaget af en guide/chauffør med et TourCompass skilt og dit navn på, som vil sørge for, at du kommer godt til dit hotel.

Skulle du mod forventning ikke kunne finde din guide/chauffør, beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner på deres nødnummer, som fremgår af dine rejsedokumenter.

Hvis du rejser på turen ”Badeferie på Zanzibar & Safari i Nyerere Nationalpark”, skal du kigge efter et skilt med BEACH SAFARI HOLIDAYS samt dit navn, så sørger de for transporten til dig hotel.

Hotel check-in & check-out

Normal check-in er typisk kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med at få dit værelse før dette tidspunkt. Ønsker du tidlig check-in, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.

Ved check-in vil receptionisten oftest registrere dit kreditkort og muligvis reservere et beløb. Dette er ikke en ekstra udgift, men almindelig kutyme på hoteller for at sikre betaling af evt. forbrug fra minibar eller lignende. Ved check-out bliver beløbet automatisk frigivet, hvis du ikke har gjort brug af dette.

Det er meget normalt, at hotellerne tager en kopi af dit pas. Dette er nogle steder et krav fra de lokale myndigheder.

Ved afrejse er der normal check-out omkring kl. 10.00. Skal du først rejse videre om eftermiddagen eller aftenen, kan du få opbevaret din bagage indtil, du skal afsted. Ønsker du i stedet sen check-out, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.

Vær opmærksom på, at hotellerne på Zanzibar opkræver en hotelskat på USD 5 pr. person pr. dag. Beløbet opkræves ved check-out.

Rejseform & transport

I tilfælde af uforudsete forhold som f.eks. dårligt vejr, blokerede veje eller andet, kan det blive nødvendigt at ændre i rækkefølgen af sightseeingture og seværdigheder i dagsprogrammerne.

Brug for hjælp undervejs?

Vi har et 24-timers nødnummer, så du altid kan komme i kontakt med os, hvis der skulle opstå uforudsete hændelser undervejs på din rejse. Derudover får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vores samarbejdspartnere på destinationen. I nogle tilfælde kan det være nemmest og hurtigst at kontakte vores samarbejdspartnere pga. tidsforskelle, hvis du f.eks. skulle havne i en situation, hvor din opsamling til en tur eller transfer er mere end 15 min. forsinket.

EFTER REJSEN

Ris & Ros / kontakt

Vi lever af glade gæster, og vi vil derfor meget gerne høre fra dig efter hjemkomst. Send os en mail på info@tourcompass.dk eller ring til os på tlf.: 89 93 43 89.

Afrika
Ingun H. Nikolajsen

Ingun er vores Afrika-specialist. Hun rejste til Afrika første gang i 2002 og har mere end 10 års erfaring med at hjælpe andre på deres drømmerejse. 

Se åbningstider
Mandag - Torsdag 10-16
Fredag 10-14