TRYGHEDSGARANTI & SPAR 2.500 KR. PÅ UDVALGTE TANZANIA REJSER
89 93 43 89
Åbent i dag kl 10 - 16 | Se åbningstider

Praktisk information om Zambia / Victoria Falls

Her på siden får du svar på de mest almindelige spørgsmål i forbindelse med rejser til Zambia, f.eks. om vaccinationer og visum.

Praktisk information om Zambia / Victoria Falls
Praktisk information om Zambia / Victoria Falls

Praktisk information om Zambia / Victoria Falls

Her på siden får du svar på de mest almindelige spørgsmål i forbindelse med rejser til Zambia, f.eks. om vaccinationer og visum.

KLIMA

Rejsetid

Victoria Falls ligger på grænsen mellem Zambia og Zimbabwe. Området omkring vandfaldet ligger i et subtropisk klima med to sæsoner; tørsæsonen og regnsæsonen.

Tørsæsonen ligger ca. fra april til midten af november. Sæsonen byder på milde temperaturer, mens både himlen og luften er frisk og klar. Årets køligste periode er fra maj til august, hvor især nætterne kan føles lidt kolde. Det regner desuden stort set ikke mellem juni og august. Fra september til november er der varmt og der er generelt en lav luftfugtighed.

Regnsæsonen ligger ca. fra midten af november til marts. Der falder relativt set forholdsvis små mængder nedbør, men når det regner, er det oftest i kraftige byger eller tordenvejr. Der er en lille risiko for, at der kan forekomme oversvømmelser forårsaget af regnen.

På nedenstående skemaer kan du se, hvordan vandfaldets styrke udvikler sig i løbet af året, samt en vejrstatik for temperaturer og nedbør ved Victoria Falls.

Måned VANDFALDETS STYRKE
JAN Langsomt
FEB Vandstyrken øges
MAR God
APR Perfekt
MAJ Højeste
JUN Højeste
JUL God
AUG Normalt
SEP Vandstyrken reduceres
OKT Medium
NOV Langsomt
DEC Langsomt

 

Vejrstatistik for Livingstone: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 30 30 30 30 28 26 26 28 33 34 33 30
Gennemsnitlig min. temp. 19 19 18 15 10 7 6 9 14 18 19 19
Nedbør mm 174 141 80 24 6 1 0 1 2 25 70 169
VIGTIG INFORMATION OM DIN REJSE

Pas & visum

Du skal naturligvis medbringe dit pas på rejsen.

Ved indrejse til Zambia skal dit pas være gyldigt 6 måneder ud over opholdet.
Endvidere skal du være i besiddelse af en returbillet hjem eller en billet videre til et andet land.

Danske statsborgere får udstedt visum ved ankomst til Zambia. Det er en procedure som foregår i lufthavnen på samme tid, som man får ordnet sit pas. Tolderen udfylder skemaet, og det går forholdsvis hurtigt.

For at give dig den bedst mulige rejseplan, vil vi i enkelte tilfælde reservere fly til byen Victoria Falls i Zimbabwe istedet for Livingstone i Zambia. I så fald skal du være opmærksom på, at du skal have visum til Zimbabwe. Dette fåes ved ankomsten til Zimbabwe og koster 30USD.

Hvis du lander i Victoria Falls Internationale Lufthavn, kan det godt betale sig at købe et KAZA Univisa (dette købes også ved ankomsten). Det koster 50 USD og giver dig tilladelse til frit at krydse grænsen mellem Zambia og Zimbabwe i op til 30 dage. Mange vil gerne se Victoria vandfaldene fra begge sider, og det er muligt med et KAZA Univisa.

Reglerne om visum kan tjekkes på udenrigsministeriets hjemmeside.

Rejsedokumenter

Inden afrejse kan du downloade vores App her, hvor du kan finde dine rejsedokumenter og kontaktinformation på TourCompass og vores lokale samarbejdspartnere.

Vi anbefaler, at du downloader app’en WhatsApp til din smartphone og tilføjer vores samarbejdspartners telefonnumre. Her kan du gratis sende beskeder og ringe til dem, når du er på wi-fi forbindelse.

Vaccinationer

Vi anbefaler, at du kontakter en speciallæge, din praktiserende læge eller en autoriseret vaccinationsklinik for information omkring vaccinationer. Du kan også læse mere om reglerne for rejsevaccinationer hos Statens Serum Institut.

Vær opmærksom på reglerne omkring gul feber – særligt hvis du rejser ind via et andet land, hvor der findes gul feber. Nogle lande har krav om bevis for gul feber-vaccination ved indrejse. Hav derfor altid dit vaccinationsbevis med dig i håndbagagen, når du rejser.

Få 10% i rabat på vaccinationer

Når du bestiller en rejse hos Tourcompass.dk, kan du få 10% rabat hos følgende vaccinationsklinikker:

På alle hjemmesider kan du bestille tid og få yderligere vejledning om vaccinationer. Ved tidsbestilling bedes du henvise til os, og ved konsultationen bedes du medbringe din ordrebekræftelse, så rabatten kan blive fratrukket.

Rejsebetingelser

Læs venligst vores generelle rejsebetingelser grundigt, da disse er en del af aftalevilkårene i forbindelse med rejser købt hos TourCompass. Rejser købt hos os er omfattet af ”Loven om pakkerejser”.

Klik her for at læse vores rejsebetingelser.

Rejseforsikringer

Vi anbefaler altid, at du har en god rejseforsikring med i bagagen, når du skal afsted på drømmerejsen. Derudover er det også en rigtig god idé at tegne en afbestillingsforsikring. På vores side om forsikring kan du få al den information, som du har brug for.

Klik her for at gå til vores side om forsikring.

FØR REJSEN

Valuta, prisniveau & drikkepenge

Den lokale valuta i Zambia er Kwacha (ZMW) klik her.

Vi anbefaler, at man benytter betalingskort, da de kan anvendes alle steder. Har man det bedst med kontanter, kan USD benyttes stort set overalt.

Det er ofte muligt at veksle fra USD til ZMW på hotellerne, samt i en minibank (ATM) hvor man vil få udbetalt ZMW. Hotellerne accepterer betaling i engelske pund, sydafrikanske rand og Euro, men foretrækker dog USD eller kreditkort (VISA, Mastercard og AmEx).

 

Drikkepenge

Restauranter og hoteller har generelt inkluderet en afgift på 10 procent i regningen. Derfor forventer man normalt ikke drikkepenge i Zambia. Hvis du under opholdet har fået ekstraordinær god behandling og ønsker at belønne den, er det helt i orden at give drikkepenge. Både USD og ZMW accepteres.

Mad & allergier

På langt de fleste af vores destinationer er vi i stand til at tage hensyn til allergier, samt allergener eller præferencer vedr. mad, dog er det vigtigt, at du oplyser os om dette, når du booker rejsen.

Telefoni, Wi-Fi & elektricitet

Der er 230 volt, og der bruges 3 benede stik med et andet format end vores – husk derfor en adapter.

I hotelbeskrivelserne på vores hjemmeside kan du se, om der er Wi-Fi på hotellerne. Vær opmærksom på, forbindelsen kan være ustabil.

Pakkeliste

Sørg altid for at have alle vigtige og uundværlige ting i din håndbagage. Det gælder f.eks. pas, visum, vaccinationskort, kreditkort, penge, forsikringsdokumenter, rejsedokumenter, computer, mobiltelefon, samt evt. information om din sundhedstilstand og livsvigtig medicin.

Vi anbefaler, du pakker let og lyst tøj til safariturene og så vidt muligt undgår skarpe farver. Medbring lange bukser og langærmede skjorter, der beskytter mod myg efter solnedgang og om nødvendigt mod dagens sol. Undgå også helst bare fødder om aftenen pga. myg.

Husk en lille lommelygte og ekstra batterier i tilfælde at, at strømmen periodevis forsvinder.

Indførelse af planteprodukter til EU

Det er ikke tilladt for rejsende at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter fra rejser i lande uden for EU, uden at disse følges af et plantesundhedscertifikat. Reglerne er også gældende for mindre mængder af planter og planteprodukter.

Du kan læse mere om reglerne her.

Rejsende med indskrænket bevægelighed

Vi gør opmærksom på, at vores rejser generelt ikke er egnede for bevægelseshæmmede personer. Kontakt os gerne for information om mulighederne i forhold til dine specifikke behov.

FLYREJSEN

Flybilletter

Hos de fleste flyselskaber er flybilletter elektroniske (e-billetter).

Det er vigtigt, at du tjekker dit navn for stavefejl, da dit navn på reservationen skal stå nøjagtigt som i dit pas. Hvis du har rettelser til dit navn, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vær opmærksom på, at dette kan medføre et gebyr fra flyselskabet.

Sædereservation

Flyselskabet vil tildele dig en plads ombord på flyet ved check-in, hvis du har specifikke ønsker til placering i flyet, kan du på flyselskabets hjemmeside eller i deres app selv foretage en sædereservation. Vær opmærksom på, at de fleste flyselskaber kræver betaling for en sædereservation.

Det varierer, hvornår flyselskaberne åbner for sædereservation, men som hovedregel kan du booke sæder fra bookingtidspunktet og indtil 48 timer før afgang.

Vi gør desuden opmærksom på, at flyselskabet har fuld rådighed over alle sæder på flyet, og at de derfor altid har ret til at foretage ændringer på reservationen.
Laver du ikke en sædereservation inden afrejse, vil flyselskabet tildele dig en plads ved check-in.

Check-in

Ved check-in skal du bruge dit pas og din bookingreference, som fremgår af din rejseplan.

Vi anbefaler, at du downloader flyselskabets app på din telefon. I appen er der mulighed for online check-in, som typisk åbner 24 til 48 timer før afrejse. I appen kan du også holde dig opdateret om flyændringer og anden vigtig information om din flyrejse.

Bemærk venligst, at der kan være ændrede flytider i forhold til den rejseplan, du modtog ved booking af rejsen. Det er altid flytiderne i flyselskabets app eller på flyselskabets hjemmeside, der er gældende.

I lufthavnen

Vi anbefaler, at du møder op i lufthavnen senest 2 timer før afrejse. Du kan med fordel holde dig opdateret på lufthavnens hjemmeside for seneste opdateringer.

Bagage

Vi benytter mange forskellige flyselskaber til vores rejsemål. De nøjagtige regler for håndbagage og indtjekket bagage kan du tjekke på flyselskabets hjemmeside eller i deres app.

Hvis der benyttes indenrigsfly i dit program, skal du være opmærksom på, at den tilladte bagagemængde kan være anderledes end på dit oversøiske fly. Det er som regel altid muligt at tilkøbe ekstra bagage lokalt.

Du skal være opmærksom op, at det ikke er tilladt at medbringe ”hard-case” kufferter i check-in på indenrigsflyvninger. Din kuffert skal være af blødt materiale, som er nemmere at pakke. Det er heller ikke tilladt at medbringe trolleyer som håndbagage på lokale indenrigsflyvninger.

Hvis du flyver via O.R. Tambo lufthavn i Johannesburg, skal du være opmærksom på, at indtjekket bagage her skal have mindst én flad side og ikke må have lange løse stropper (som f.eks. en rygsæk). Såfremt man rejser med f.eks. en rund sportstaske eller en rygsæk med lange stropper, skal man benytte sig af en ”bagage wrapping service” i lufthavnen, før man får lov at tjekke sin bagage ind.

I tilfælde af, at du flyver videre fra Johannesburg til en anden destination i selve Sydafrika eller det sydlige Afrika generelt, skal du være opmærksom på, at du i Johannesburg kan komme ud for, at du skal hente din bagage på bagagebåndet, selv gå gennem tolden med den og aflevere den igen ved check-in-skranken i enten indenrigs- eller udenrigsterminalen alt afhængigt af din slutdestination.

Spørg gerne flyselskabets personalet i lufthavnen, ved check-in om din bagage kan tjekkes ind hele vejen til din slutdestination.

Forsinket bagage

Skulle din bagage blive forsinket, skal du ved ankomst henvende dig til personalet i bagageområdet i lufthavnen og anmelde din manglende bagage.

Det er vigtigt, at du har din bagagekvittering, når du skal udfylde din PIR- rapport (Property Irregularity Rapport).

Vær opmærksom på, at du ikke må forlade bagageområdet i lufthavnen, før du har fået udfyldt rapporten.

I tilfælde af forsinket bagage beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner, som vil sørge for, at din guide/chauffør venter på dig.

Flyforsinkelser eller aflysninger

Skulle der ske ændringer i forbindelse med din flyreservation inden afrejse, kontakter vi dig naturligvis med information om dette.

Opstår der flyforsinkelse efter check-in, er det flyselskabet, som har ansvaret for at ombooke din flyrejse. De vil typisk booke næste mulige afgang og sørge for eventuel forplejning og overnatning, hvis det skulle være nødvendigt.

Vores samarbejdspartner tjekker selv eventuelle ændringer i ankomsttidspunkter og vil naturligvis stadig vente på dig, også selvom dit fly skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller aflysning betyder, at flyselskabet ombooker dig til et andet flynummer efter, du er ankommet i lufthavnen, beder vi dig kontakte os på TourCompass’ nødnummer.

PÅ DESTINATIONEN

Immigration & Told

Immigration:

Ved ankomst til din endelige destination skal du igennem landets immigration. Du får visum ved indrejsen, og du skal muligvis fremvise din returbillet Her tjekkes dit pas og evt. visum eller andre indrejsepapirer. Du kan også blive stillet spørgsmål om dine rejseplaner i landet og evt. adresse på dit overnatningssted. Nogle steder tages der både billede af dig og laves fingeraftryk.

 

Told:
Efter du har samlet din bagage op på bagagebåndene, skal du igennem tolden. Har du intet at fortolde, kan du gå igennem ”nothing to declare”, men har du noget at fortolde, er det vigtigt du går igennem ”declare”.

Husk det er dit eget ansvar at undersøge landets toldregler.

Ankomst

Når du kommer ud i ankomsthallen i lufthavnen, vil du blive modtaget af en guide/chauffør med et TourCompass skilt og dit navn på, som vil sørge for, at du kommer godt til dit hotel.

Skulle du mod forventning ikke kunne finde din guide/chauffør, beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner på deres nødnummer, som fremgår af dine rejsedokumenter.

Hotel check-in & check-out

Normal check-in er typisk kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med at få dit værelse før dette tidspunkt. Ønsker du tidlig check-in, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.

Ved check-in vil receptionisten oftest registrere dit kreditkort og muligvis reservere et beløb. Dette er ikke en ekstra udgift, men almindelig kutyme på hoteller for at sikre betaling af evt. forbrug fra minibar eller lignende. Ved check-out bliver beløbet automatisk frigivet, hvis du ikke har gjort brug af dette.

Det er meget normalt, at hotellerne tager en kopi af dit pas. Dette er nogle steder et krav fra de lokale myndigheder.

Ved afrejse er der normal check-out omkring kl. 10.00. Skal du først rejse videre om eftermiddagen eller aftenen, kan du få opbevaret din bagage indtil, du skal afsted. Ønsker du i stedet sen check-out, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.

Rejseform & transport

I tilfælde af uforudsete forhold som f.eks. dårligt vejr, blokerede veje eller andet, kan det blive nødvendigt at ændre i rækkefølgen af sightseeingture og seværdigheder i dagsprogrammerne.

Brug for hjælp undervejs?

Vi har et 24-timers nødnummer, så du altid kan komme i kontakt med os, hvis der skulle opstå uforudsete hændelser undervejs på din rejse. Derudover får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vores samarbejdspartnere på destinationen. I nogle tilfælde kan det være nemmest og hurtigst at kontakte vores samarbejdspartnere pga. tidsforskelle, hvis du f.eks. skulle havne i en situation, hvor din opsamling til en tur eller transfer er mere end 15 min. forsinket.

EFTER REJSEN

Ris & Ros / kontakt

Vi lever af glade gæster, og vi vil derfor meget gerne høre fra dig efter hjemkomst. Send os en mail på info@tourcompass.dk eller ring til os på tlf.: 89 93 43 89.

Afrika
Ingun H. Nikolajsen

Ingun er vores Afrika-specialist. Hun rejste til Afrika første gang i 2002 og har mere end 10 års erfaring med at hjælpe andre på deres drømmerejse. 

Se åbningstider
Mandag - Torsdag 10-16
Fredag 10-14