For de fleste af os er det lidt en jungle at skulle give drikkepenge, når vi er ude at rejse.
For hvornår er det lige, at du skal give drikkepenge?
I dette blogindlæg guider vi dig til at blive klogere på drikkepengekulturen på vores destinationer i Asien
Helt overordnet er det utroligt svært at sætte faste regler op for drikkepenge.
Drikkepenge afhænger i høj grad af, hvilken destination i Asien du rejser til og den service du får.
Generelt er der ikke etableret en drikkepengekultur uden for gængse turistområder i Asien, og her forventes det derfor ikke, at du giver drikkepenge. I nogle lande er det kutyme at give – og i andre lande er det ikke udbredt.
Herunder får du en guide til drikkepenge på udvalgte destinationer i Asien. Du kan finde vejledning til specifikke beløb på hver af vores destinationers praktisk info-side.
Drikkepenge er meget velset og almindeligt anvendt i Sri Lanka.
En god tommelfingerregel er at lægge omkring 10 % af den samlede regning i drikkepenge, hvis ikke det allerede er inkluderet. Hvis servicen eller maden har været særlig god, kan du lægge op til 15-20 %.
Det er også almindeligt at give drikkepenge til chauffører, guider og hotelpersonale. 5 USD pr. dag er et passende beløb til chauffører og guides, og du kan lægge 1 USD pr. dag til hotelpersonalet.
I Vietnam er drikkepenge velkomne og forventet. I store byer som Hanoi og Ho Chi Minh er drikkepenge en mere almindelig del af kulturen. På mange restauranter vil drikkepenge være inkluderet i prisen og fremgå som et ”10 % service charge”.
Det er desuden helt forventeligt at give drikkepenge til de lokale chauffører og guides på vores udflugter. Her er det passende at give mindst 5 USD pr. dag – afhængig af din oplevelse af servicen.
Det er velset at give drikkepenge i Thailand, særligt i de mest besøgte områder.
På restauranter, hos massører eller lignende kan du lægge omkring 5-10 % af den samlede regning i drikkepenge, hvis det ikke allerede er inkluderet som servicegebyr, mens det ved street food-boder ikke forventes. Det er desuden normalt at give drikkepenge til hotelpersonale (rengøring og piccoloer) samt efter endt udflugt til chauffører (2-5 USD) og guider (5-10 USD).
Det bliver mere og mere almindeligt at give drikkepenge i Indonesien som en tak for god service, og mange steder forventes det, særligt på de mest besøgte øer, f.eks. på Bali.
Giv gerne drikkepenge til dine guider og chauffører på udflugter samt til rengøringspersonale og piccoloer på hotellet.
Et beløb på 5-10 % af den samlede regning i restauranter er passende som tak for god service.
Drikkepenge er hverken velset eller forventet i Japan.
I Japan er servicekulturen noget helt særligt, og japanerne sætter en meget stor ære i at levere en god service. Derfor er det heller ikke noget de forventer at blive betalt ekstra for.
Selv hvis du forsøger at give drikkepenge som tak for god service, vil du sandsynligvis få dem tilbage igen.
Hvis du gerne vil udtrykke din taknemmelighed, kan du i stedet lægge en lille, symbolsk gave i en smuk indpakning.
Der er dog nogle undtagelser. Det bliver mere og mere normalt at give drikkepenge til private guides, i ryokaner o.lign. Hvis du ønsker at vise din taknemmelighed, er det god skik at aflevere nogle sedler i en konvolut. Det kaldes “kokorozuke” og kan oversættes løst til ”fra hjertet”.
Drikkepenge forventes mere og mere i Cambodia som en gestus. Beløbet afhænger af den service, du får.
Det er normalt at lægge omkring 5-10 % af den samlede regning på restauranter og at give småbeløb til hotelpersonale. 1-2 USD til rengøringspersonale eller piccolo er passende. Derudover er det en god gestus at give drikkepenge til guider og chauffører efter en udflugt.
På Maldiverne er drikkepenge ofte inkluderet i prisen på restauranter, hoteller og lignende.
Mange resorts har allerede tilføjet 10 % i servicegebyr, så du betaler automatisk drikkepenge og behøver derfor ikke lægge ekstra. Hvis du har lyst, er et lille beløb til piccolo og rengøringspersonale værdsat. Du kan give det, der svarer til 1 USD per kuffert til piccolo, samt 2 USD per dag til rengøringspersonale.
Hvis du vil give drikkepenge til resortets øvrige ansatte, kan du gøre det, når du checker ud. Så ryger beløbet i en fælles drikkepengekasse, som bliver fordelt mellem de ansatte.
Drikkepenge har traditionelt set ikke været en del af den kinesiske kultur.
I takt med at turismen har bragt flere besøgende til landet, bliver det dog mere og mere udbredt at give drikkepenge for at vise taknemmelighed.
Det er almindeligt at give lidt ekstra til både taxachauffører, turguides og hotelpersonale. Mange steder i Kina kan man også give lidt ekstra, når man betaler via apps. F.eks. kan du tilføje drikkepenge i slutningen af en taxatur, hvis du betaler via Didi, som er det kinesiske svar på Uber.
Der vil ofte være et 10 % service charge på restauranter, men det er velset at lægge et lille beløb til personalet, hvis du har oplevet særligt god service.
Det er endnu ikke udbredt at give drikkepenge i Laos, men som mange andre steder i Asien er det værdsat.
Du kan lægge 10 % af den samlede regning i drikkepenge til turguider og chauffører, mens et lille beløb er passende til f.eks. hotelpersonalet. Finere restauranter inkluderer også en service charge til regningen – og i disse tilfælde er det ikke nødvendigt at lægge yderligere.
Drikkepenge er ikke forventet i Malaysia, da mange restauranter, hoteller og barer allerede har inkluderet drikkepenge i prisen (servicegebyr).
Hvis du oplever en særlig god service, så er det en fin gestus at give lidt ekstra. Det samme gælder, hvis du ønsker at vise din taknemmelighed over for en guide eller hotelpersonale – selv små beløb bliver ofte modtaget med stor tak.
Det er ikke forventet at give drikkepenge i Singapore, da de fleste restauranter, barer og hoteller allerede har drikkepenge inkluderet i prisen.
Selvom det ikke er normen at give drikkepenge i Singapore, kan en lille erkendelighed dog være værdsat i nogle specifikke situationer. Det kan f.eks. være, hvis du har en privat turguide eller til hotelpersonale som piccolo og rengøringspersonale.
Land | Er drikkepenge forventet | Typisk beløb |
Sri Lanka | Ja | 10–20 % på restaurant 5 USD/dag til chauffør/guide 1 USD/dag til hotelpersonale |
Vietnam | Ja (især i byer) | Ofte 10 % servicegebyr inkluderet Min. 5 USD/dag til chauffører/guides |
Thailand | Ja | 5–10 % på restaurant (hvis ikke inkluderet) Småbeløb til massører, rengøring og piccoloer 2–5 USD/dag til chauffører 5–10 USD/dag til guider |
Indonesien | Ja, især på velbesøgte øer som Bali | 5–10 % på restaurant Småbeløb til guider, chauffører og hotelpersonale |
Japan | Nej | Undgå drikkepenge Symbolsk gave/”kokorozuke” i konvolut til ryokan/guider |
Cambodia | Ja (i stigende grad) | 5–10 % på restaurant 1–2 USD til piccolo/rengøring Drikkepenge til guider/chauffører |
Maldiverne | Ofte inkluderet | 10 % servicegebyr automatisk 1–2 USD til rengøring 1 USD pr. kuffert til piccolo Evt. fælles drikkepenge ved checkout |
Kina | Delvist (mest i storbyer) | Ikke traditionelt, men udbredt i storbyer Drikkepenge muligt via apps (f.eks. DiDi) |
Laos | Nej, men værdsat | 10 % til guider/chauffører 1–2 USD til hotelpersonale Servicegebyr på fine restauranter |
Malaysia | Ofte inkluderet | Ofte inkluderet i pris Småbeløb ved ekstra god service, f.eks. til turguider og hotelpersonale. |
Singapore | Nej | Inkluderet i regningen Muligt ved privat guide eller særligt hjælpsomt personale |
Når du vil give drikkepenge for at vise din taknemlighed, er der et par ting, der kan være gode at huske på.
Drikkepenge kan virke som en uoverskuelig del af din rejse, men hvis du er opmærksom på den lokale kultur og er nysgerrig på at tilpasse dig, lærer du hurtigt at navigere i det.
Mange steder i Asien er det velset at give drikkepenge, men det er ikke nødvendigvis en indgroet del af kulturen, som man f.eks. ser med drikkepengekulturen i USA. I takt med at et land får flere og flere besøgende, bliver det mange steder dog også mere almindeligt at give drikkepenge, og det kan også være med til at hæve lønnen for mange i servicebranchen.
Så længe du udviser respekt og holder øje med lokale skikke, bliver drikkepenge sjældent et problem, og du vil opleve, at din gestus ofte bliver mødt med smil og taknemmelighed.
Hvis du har nogle spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte vores rejsespecialister.
Det skal være trygt at tage på store eventyr – vi er med dig hele vejen!
TourCompass – Fra turist til eventyrrejsende