TRYGHEDSGARANTI - LÆS MERE

Rejseberetning fra Cuba: Et land i forandring

04.10.2016
Vis alle indlæg

I maj 2016 besøgte Meike Cuba. Læs om, hvad hun oplevede, i hendes rejsebrev herunder.

Havanna

Cuba er et land, der undergår store forandringer, og ændringerne kan mærkes over hele landet. Vi kan stadig opleve Cubas gammeldags charme og mange ting fungerer fuldstændig anderledes end den måde, det gør derhjemme.

Brug din ledige tid i Havana på at fordybe dig selv i byens atmosfære. Nyd byens musik og dens glade livlighed på en tur rundt i byen til fods eller i en af cykeltaxierne.

Hvis du ønsker at reservere et bord på tagterrassen i den berømte restaurant “La Moneda Cubana”, så giv os blot besked. Restauranten er ofte reserveret mange dage i forvejen.

I Havana kan du opleve spændingen ved at se musikere fra den verdensberømte “Buena Vista Social Club” spille.

Jeg var spændt på at se, hvor mange smukke, gamle biler der stadig kører på vejene i Cuba; en kort tur i en af disse klassiske biler er en fabelagtig oplevelse.

I Havana tog jeg en tur med en af de mange cykeltaxier og min chauffør talte godt engelsk.

Han gjorde opmærksom på mange ting og fortalte mig om dem, herunder en bar med cubansk musik, der lå lidt længere væk. Jeg inviterede ham på en drink der, og for at takke bragte ham mig til en anden bar, hvor der kun var lokale og denne gang købte han en drink til mig.

Vinales

I Vinales tog jeg cyklen for at opleve det smukke omkringliggende landskab. Da jeg kom tilbage på en asfalteret vej efter at have cyklet på en grusvej en times tid, spurgte jeg en cubaner om vej til Vinales. Han var klar med den perfekte løsning. Han gestikulerede med sine hænder og fødder for at lade mig forstå, at han ville cykle på cyklen, og et øjeblik senere sad jeg på bagagebæreren med en stor sæk ananas i hænderne. Han kunne næsten ikke tro, at jeg stort set ikke kunne sige noget på spansk overhovedet, så pustende og stønnende forsøgte han at få de oplysninger ud af mig, som var vigtigst for ham. Cubanere er stolte af deres land og mere end noget andet vil de gerne høre, om vi kan lide det.

Alle, som har siddet på en bagagebærer med en sæk ananas og en rygsæk ved, at dette hurtigt bliver trættende.  Efter nogle få kilometer, da vi kom til et vejkryds, fortalte jeg ham det. Jeg ville trods alt gerne forsætte på egen hånd.

Den næste dag besluttede jeg mig for at gå en tur, og jeg fandt en grotte med en underjordisk sø, som man kunne svømme i. Hvis du ikke bryder dig om at gå, kan du også tage turen på hesteryg med en rundvisning.

Standarden på mindre steder som Vinales, Cienfuegos og Baracoa er mere beskedne end i den cubanske hovedstad, men her kan du stadig opleve det autentiske Cuba.

Jeg kom til at lære nogle vidunderlige Casa Particulares at kende med særdeles venlige og hjælpsomme cubanere, og jeg kan varmt anbefale dem, især i Trinidad.

Strand

Efter en tur rundt på Cuba, giver nogle få dage på den storslåede caribiske stand Varadero dig mulighed for at slappe af.

Det, som imponerede mig mest af alt, var de mange cubanere, jeg mødte, og som jeg vil huske i lang tid fremover. Som en høj, blond kvinde var jeg ganske iøjnefaldende og folk talte ofte til mig.

Sommetider var det blot for et kort øjeblik, når jeg besvarede et spørgsmål om, hvor jeg var fra, med “Alemana”. Et begejstret “VERDENSMESTER” var den respons, jeg oftest fik. En almindelig reaktion fra folk var et livsglad og entusiastisk udbrud “Bayern Munchen!”, efterfulgt af et stort smil på deres ansigter, som om de lige havde fundet svaret på et svært spørgsmål i en quiz. De kunne ikke vide, at en Hamburger normalt kun ville dele den entusiasme i et meget begrænset omfang.

Efter baseball er fodbold Cubas foretrukne sportsgren.

Bil

Jeg fandt alle mennesker på Cuba meget hjælpsomme og jeg håber, at cubanere kan blive ved med at være på denne måde, selv om de nu modtager så mange besøgende.

Vi har en meget professionel og pålidelig partner i Cuba, og hvis du har spørgsmål, kan du kontakte dem enten fra hotellet eller fra et Casa Particulares.

Lad dig blive fortryllet af dette unikke land med sin enestående historie, kultur og landskab.